Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat polityki prywatności oraz cookies znajdziesz >> Tutaj

×
  • Płać prosto i bezpiecznie
  • Bezpieczne i sprawdzone zakupy
  • Zadzwoń i zamów: 799 366 936

Amplituner – Wypełnij przestrzeń!


Amplituner – serce systemu kina domowego, którego podstawowym zadaniem jest wzmacnianie sygnału pochodzącego z różnych urządzeń audio/wideo oraz kierowanie obrazu wideo do telewizora. Niegdyś tylko połączenie wzmacniacza elektroakustycznego z odbiornikiem radiowym. Dzisiaj pierwsze skrzypce grają zaawansowane technologie, kalejdoskop funkcji, w tym łączności bezprzewodowych, rozbudzając marzenie o domowej rozrywce najwyższych lotów. Tak niewiarygodną jakością reprodukcji dźwięku obecnie buduje się klimat, który robi wrażenie. Dźwięk przez wielkie D. Wznieś się na całkowicie nowy poziom przyjemności z posiadania kina domowego.


 

Przejrzyj ofertę amplitunerów 5.1 w redcoon.pl

 

Możliwość wysyłania muzyki do domowego systemu audio wprost ze smartfona za pośrednictwem Bluetooth (oraz AirPlay dla telefonów z systemem iOS) lub odtwarzanie jej z serwisów streamingowych (takich jak Spotify, Deezer), radia internetowego (vTuner), z domowego komputera lub serwera z plikami dzięki połączeniu amplitunera z domową siecią (przewodem lub bezprzewodowo za pomocą sieci Wi-Fi) – te wszystkie funkcje oferują współczesne amplitunery. Przyjrzyjmy się co jeszcze potrafią.


Odtwarzanie dźwięku w wysokiej rozdzielczości


Użytkownicy coraz częściej sięgają po pliki najlepszej jakości, a mianowicie te, które wykorzystują bezstratną kompresję dźwięku. Kodeki te nie usuwają żadnych danych ze strumienia audio, dzięki czemu po odkodowaniu otrzymujemy cyfrowy obraz dźwięku identyczny z pierwotną postacią. Zdekompresowany sygnał dźwiękowy jest co do bitu identyczny z oryginałem. Pozwalają one zatem zachować wszelkie niuanse brzmieniowe dostępne przy odsłuchu muzyki, jakbyśmy jej słuchali bezpośrednio z płyty CD. Współczesne amplitunery potrafią odtworzyć liczne pliki muzyczne wysokiej rozdzielczości. Wśród najpopularniejszych formatów znajdują się: FLAC (Free Lossless Audio Codec), ALAC (Apple Lossless Audio Codec – odpowiednik formatu FLAC dla urządzeń marki Apple), AIFF (Audio Interchange File Format – również wykorzystywany przy urządzeniach Apple’a i DSD (Direct Stream Digital – który powstał w wyniku współpracy firm Sony i Philips). Pliki zakodowane przez wyżej wymienione kodeki audio mają wielkość od 60 do 40% rozmiaru plików nieskompresowanych.


 

 

Systemy dźwięku trójwymiarowego – Spotęgowanie emocji


Oprócz dekoderów takich jak Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus i DTS-HD Master Audio, które stanowią dziś podstawową funkcjonalność amplitunerów, nowoczesne urządzenia są wyposażane w coraz to nowsze technologie dźwięku przestrzennego, których zadaniem jest zapewnienie jeszcze większej przejrzystości, bogactwa, szczegółowości i głębi dźwięku, tworząc bardzo realne wrażenie znajdowania się w centrum akcji, by widz jeszcze bardziej zaangażował się w to, co dzieje się na ekranie. Jednym z najnowocześniejszych systemów wielokanałowych, który jest obsługiwany przez coraz to większą liczbę amplitunerów jest Dolby Atmos. Pozwala on na bardziej zaawansowaną formę kodowania niż kodowanie kanałowe, dając tym samym możliwość precyzyjnego lokowania dźwięku w przestrzeni 3D. W prawdziwym życiu dźwięki dochodzą ze wszystkich kierunków. Standardowe wielokanałowe systemy dźwięku rozdzielają go jedynie w przestrzeni poziomej – na prawo, lewo, przed i za słuchaczem. Dolby Atmos daje możliwość rozszerzenia dźwięku przestrzennego także do góry, tworząc prawdziwy trójwymiarowy obraz akustyczny z precyzyjnie ulokowanych pojedynczych dźwięków, które poruszają się w stosunku do słuchacza, jakby naprawdę się tam znajdował. Jak to działa? Amplituner przetwarza sygnały obiektów audio na unikalną konfigurację głośników kina domowego, tak aby precyzyjnie odtworzyć dźwięki, które były intencją twórców filmu. Dolby Atmos może dostosować się do różnego układu głośników. Istnieją dwa sposoby odtwarzania ścieżek dźwiękowych w tej technologii. Pierwszy polega na zainstalowaniu w suficie (dwóch lub czterech, w tym dwóch z przodu i dwóch z tyłu) głośników (nie bezpośrednio nad głośnikami przednimi i tylnymi, tylko lekko przesuniętych do środka w kierunku słuchacza), drugie rozwiązanie to dodanie do przednich lub tylnych głośników satelitarnych kolejnych modułów głośnikowych wysyłających dźwięk ku górze, który po odbiciu się od sufitu odtworzy wymiar pionowy. Warto dodać, że każdy odtwarzacz Blu-ray, który potrafi generować dźwięk w formacie Dolby True HD przez HDMI będzie kompatybilny z nowym systemem audio. Nie będzie zatem konieczna wymiana urządzenia.


 

 

Przejrzyj ofertę amplitunerów 7.1 w redcoon.pl

 

Kolejnym nowoczesnym systemem jest DTS:X, którego innowacyjność polega na dostosowaniu dźwięku do układu głośnika, tak aby ten idealnie dopasowany mógł przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi lokalizacjami – z przodu, z tyłu, ponad i obok publiczności. Zatem wykorzystując odpowiednią liczbę prawidłowo rozstawionych głośników tworzy wokół słuchacza trójwymiarowy dźwięk,  z tą różnicą, że nie wymaga dodania do istniejącego już systemu 5.1 lub 7.1 – kanałowego dodatkowych kanałów czy kolumn głośnikowych, tak jak to miało miejsce w przypadku Dolby Atmos. DTS:X może bowiem pracować z konwencjonalną konfiguracją głośników, aż po 11.2 – kanałową. Można w nim zastosować do 32 różnych miejsc usytuowania głośników przyporządkowanych do poszczególnych kanałów (w Dolby Atmos to 64 takie miejsca).


 

Auro-3D – system opracowany przez Wilfrieda van Baelena, założyciela i dyrektora generalnego Galaxy Studios i firmy Auro Technologies także dołącza do standardów trójwymiarowego dźwięku następnej generacji. W odróżnieniu od Dolby Atmos system ten opiera się na trzech warstwach akustycznych powiązanych wysokością. Pierwszą z warstw stanowi podstawowy układ głośników kina domowego (np 7.1). Druga warstwa to kolumny głośnikowe montowane nad już istniejącymi głośnikami Surround (niemal pod sufitem). W trzeciej warstwie ostatni głośnik, nazywany „Voice of God” umieszcza się na suficie nad miejscem odsłuchowym (nie jest on jednak wymagany, rezygnuje się z niego szczególnie w niewielkich pomieszczeniach). Dzięki tak unikalnej konfiguracji górnych kanałów efektowych, odbicia akustyczne są generowane i słyszalne naturalnie ze względu na fakt, że dźwięk dobiega do słuchacza zewsząd dookoła, jak i znad jego głowy. By w pełni móc korzystać z dźwięku Auro-3D potrzebny jest przynajmniej 9.1 – kanałowy zestaw głośników. Warto dodać, że Auro działa z wszelkimi dostępnymi formatami audio niezależnie od ich rozdzielczości. Technologia ta rozpoznaje aktualny sygnał mono, stereo lub 5.1 Surround i przetwarza go w audio skierowane w górę we wszystkich głośnikach Auro (na dźwięk 3D). 


Możliwość nagłośnienia do trzech pomieszczeń jednocześnie


Niektóre z modeli amplitunerów umożliwiają nagłośnienie dodatkowych pomieszczeń. Jest to możliwe dzięki zainstalowaniu w pozostałych pomieszczeniach jednego lub dwóch systemów stereofonicznych. Oznacza to, że w czasie, gdy w jednym pomieszczeniu (w tym, w którym znajduje się urządzenie) oglądasz film z płyty DVD, w drugim pozostali domownicy mogą się relaksować przy kojących dźwiękach muzyki z płyty CD. W przypadku muzyki źródło nagłośnienia może być takie samo (lub całkiem odmienne, w zależności od preferencji). Jednak, by móc jednocześnie odtwarzać obrazy z dwóch różnych źródeł, wówczas urządzenie musi być wyposażone w wyjście HDMI dla drugiej strefy audio i wideo. To ile pomieszczeń możesz nagłośnić (jedno urządzenie jest w stanie obsłużyć do trzech stref, w przypadku chęci nagłośnienia większej liczby należałoby sięgnąć po modele przeznaczone typowo do systemów multiroom) zależy od liczby kanałów dostępnych w urządzeniu. I tak do stworzenia trzech stref potrzeba amplitunera minimum 9.1 – kanałowego (złącza obsługujące dodatkową strefę są oznaczone Zone 2 i Zone 3). Amplitunery zazwyczaj monitorują pracę głośników, i gdy kanały w innych pomieszczeniach są nieaktywne, w pomieszczeniu głównym jest reprodukowany dźwięk w pełni wykorzystujący moc danego systemu głośników.


  

Przejrzyj ofertę amplitunerów 9.2 w redcoon.pl


Sygnał wideo o rozdzielczości 4K


Sygnał 4K zapewniający niezwykłą czystość i szczegółowość obrazu powoli staje się standardem w naszych domach. Jednak sam telewizor to dopiero połowa sukcesu. Amplituner jest w tym przypadku kluczowym elementem, gdyż to on jest pośrednikiem między urządzeniem źródłowym (np. odtwarzaczem blu-ray) a ekranem, przetwarzając nie tylko dźwięk, ale i obraz. Dlatego coraz więcej modeli oferuje obsługę 4K Ultra HD (3840 x 2160) nawet do 60 klatek na sekundę. Co ważne urządzenia te potrafią także skalować treści o mniejszej rozdzielczości do formatu 4K, dzięki czemu będziesz mógł cieszyć się najwyższą jakością obrazu nawet w przypadku filmów o niższej rozdzielczości (np. HD lub Full HD), które już masz w swojej kolekcji. Kolejną ważną funkcjonalnością jest kompatybilność z protokołem HDCP 2.2 wymaganym do odtwarzania treści 4K Ultra HD zabezpieczonych przed kopiowaniem.


 

 

Przetwarzanie do trybu surround


W amplitunerach możesz także spotkać systemy, które są w stanie przetworzyć dowolny, nawet monofoniczny sygnał audio do trybu surround. Oferują zatem możliwość rozdzielenia sygnału stereo na wszystkie podłączone do nich kolumny. Specjaliści nazywają to zaadaptowaniem systemu „dookólnego” do odtwarzania nagrań systemu „płaskiego”, czyli stereo. Są to m.in. Dolby Pro Logic II, który umożliwia zamianę dźwięku stereofonicznego na dźwięk pięciokanałowy, charakteryzujący się pełnym zakresem pasma przenoszenia. Dolby Pro Logic IIx potrafi przekształcić dźwięk zarejestrowany w 5.1 lub stereo na dźwięk wielokanałowy do postaci 6.1 lub 7.1 (wszystkie kanały charakteryzują się pełnym pasmem przenoszenia tonów). System ten charakteryzuje się pełną kompatybilnością z wcześniejszymi wersjami, zatem kasety VHS lub programy telewizyjne w wersji Dolby Pro Logic nie będą stanowiły dla IIx żadnego problemu. System DTS Neo:6 z dźwięku stereofonicznego utworzy dźwięk sześciokanałowy, z kolei DTS Neo:X jest w stanie przekształcić format 2.0/5.1/6.1/7.1 na 9.1 lub nawet 11.1 kanałów. Warto mieć na uwadze, że wykorzystując tego typu systemy cyfrowego przetwarzania dźwięku, efekt brzmieniowy nie będzie tak perfekcyjny, jak wówczas, gdy mamy już specjalnie przygotowaną wielokanałową ścieżkę dźwiękową, np. w formacie 6.1. Niemniej jednak takie rozwiązanie może się okazać bardzo przydatne, np. podczas oglądania filmów na telewizorze podłączonym do zestawu kina domowego z odpowiednim amplitunerem wielokanałowym.

 

 

 

Przejrzyj ofertę amplitunerów w redcoon.pl

 

Autor tekstu: Angelika Młotkowska

Wszystkie zdjęcia pochodzą ze stron producentów amplitunerów.

Menu