Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat polityki prywatności oraz cookies znajdziesz >> Tutaj

×
  • Płać prosto i bezpiecznie
  • Bezpieczne i sprawdzone zakupy
  • Zadzwoń i zamów: 799 366 936

Kamery sportowe – Filmuj pod wodą, na lądzie oraz z lotu ptaka!


Kamery sportowe uchwycą w swym obiektywie wiele atrakcji, kluczowych momentów i niecodziennych zdarzeń z życia. Uwiecznią chwile, kiedy gdzieś na ciepłych morzach mkniesz tunelem stworzonym przez załamującą się falę lub płyniesz gumowym pontonem w pobliżu spektakularnego wodospadu. Zarejestrują także Twoją wędrówkę malowniczym górskim szlakiem, podczas której przy odrobinie szczęścia udało Ci się spostrzec kozice, a nawet rysie. Sfilmują także Twoje pociechy budujące zamki z piasku, podczas gdy Ty leniuchujesz na piaszczystej plaży. Świat czaruje błękitem nieba, turkusem morza, tętniącymi życiem miastami i zapierającymi dech w piersiach krajobrazami. Jego urok polega na tym, że najróżniejsi podróżnicy znajdą coś dla siebie. Jednak pamiętajmy, że nie trzeba jechać na safari, by opowiedzieć historię prawie filmową.

 

Obraz

Może być zapisywany w standardzie Full HD (1920 x 1080), 2,7K (2592 x 1458 pikseli) lub Ultra HD (4K). W przypadku filmowania 4K należy sięgnąć po minimum 64 GB kartę pamięci, ponieważ 10 – minutowe nagranie może zająć nawet 4 GB. Niektóre kamery są wyposażone w kodek XAVC S, umożliwiając rejestrację materiałów o dużej przepływności i zapewniając wysoką rozdzielczość, a tym samym uchwycenie subtelnych szczegółów dynamicznych scen. Jednak i w tym przypadku należy zastosować się do wskazówek producentów, co do użycia odpowiedniej karty pamięci. Do nagrywania w jakości 4K z przepływnością 60 Mb/s oraz w jakości HD z przepływnością 50 Mb/s jest wymagana karta pamięci SDXC/SDHC (klasy 10 lub wyższej), z kolei do filmów przy przepływności 100 Mb/s niezbędna jest karta pamięci micro SDXC/SDHC (UHS-I klasy U3 lub wyższej). Przed użyciem karty pamięci SDHC może być konieczna aktualizacja oprogramowania sprzętowego aparatu.



Jednym z komponentów, na który powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie kamery 4K jest przetwornik obrazu. Najlepsze kamery są wyposażone w przetwornik typu CMOS wykonany w technologii BSI, który charakteryzuje się szerszym zakresem dynamicznym, bogatszymi przejściami tonalnymi i wyraźnymi szczegółami oraz zapewnia niski poziom szumów także przy słabym oświetleniu, zwiększając czystość obrazu i oddaje naturalną atmosferę pomieszczenia, bez używania dodatkowych źródeł światła. W tym kontekście nie bez znaczenia jest także wielkość przetwornika (np. 1/2,3″, 1/5,8″). Mniejsza wartość w mianowniku oznacza większy przetwornik, to z kolei sprawia, że przy tej samej liczbie światłoczułych elementów są one większe i wytwarzają większy sygnał o większym odstępie sygnału do szumu, co przekłada się na lepszą jakość obrazu utrwalonego w niekorzystnych warunkach oświetleniowych. Obiektyw ma zazwyczaj stałą ogniskową lub zoom cyfrowy. Jasność obiektywu (inaczej największy możliwy otwór przysłony), definiowana jako stosunek średnicy otworu obiektywu do jego ogniskowej w najlepszych urządzeniach wynosi 1,2 – 1,8. Jaśniejszy obiektyw wpływa na zbieranie większej ilości światła, które przedostaje się do wewnątrz i pada na matrycę, dzięki czemu kamera będzie mogła rejestrować obraz po zmierzchu.


 

 

Funkcje, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie kamery sportowej:

Stabilizacja obrazu / Korekta zniekształceń

Umożliwia kręcenie stabilnych i wyraźnych filmów, podczas gdy wszystko dookoła trzęsie się i kołysze. Funkcja niezwykle przydatna, gdy filmujesz podczas jazdy na rowerze, biegnąc, tańcząc czy pływając na skuterze. Doskonale sobie radzi także przy podwieszeniu kamery do zdalnie sterowanego helikoptera. Skutecznie tłumi drobne wstrząsy i redukuje zakłócenia, zmniejszając efekt rozmazanego i skaczącego obrazu spowodowanego ruchem, a tym samym zwiększając przyjemność oglądania zarejestrowanego filmu, co z pewnością docenią widzowie. W niektórych kamerach można spotkać funkcję Level Shot, która automatycznie wykrywa i koryguje pochylenie kadru.


 

Szerokokątny obiektyw, by niczego nie przeoczyć

Obiektyw o kącie widzenia od 120° do 170° pozwoli zarejestrować obraz w szerszym ujęciu. Idealny do ujęć panoramicznych, gdyż umożliwia uchwycenie pełnej scenerii filmowanego miejsca, np. rozległych i wijących się górskich szlaków. Kamery wyposażone w szerokokątne obiektywy oferują swobodę filmowania scen akcji, dając możliwość wyboru między szerokim a wąskim kątem widzenia na kilku (zazwyczaj dwóch) poziomach. Tryb zoomu z możliwością płynnej regulacji umożliwia zmianę zoomu podczas nagrywania. Innym rozwiązaniem pozwalającym na nagrywanie z szerszej perspektywy jest tryb wideo SuperView.


 

Zdjęcia seryjne

Funkcja, która umożliwia wykonanie serii zdjęć, jednego po drugim w krótkich odstępach czasu. Szybkość zdjęć seryjnych podawana jest w klatkach na sekundę (dostępne są m.in ustawienia 10 kl./s / 1 s, 5 kl./s / 2 s oraz 2 kl./s / 5 s). Zdjęcia seryjne pozwolą uchwycić poszczególne etapy fotografowanego wydarzenia (szybko rozgrywających się wydarzeń i poruszających się obiektów, w tym pozycji, kąta, wyrazu twarzy).


Kamera z żyroskopem

Kamera wyposażona w żyroskop może nagrywać wideo w pozycji do góry nogami, podczas gdy odtwarzanie obrazu jest prawidłowe. Funkcja przyda się szczególnie podczas skoków na bungee lub ze spadochronem.


Motion Shot LE

Funkcja, która łączy serię zdjęć obiektu w ruchu w jeden obraz, ukazując całą sekwencję wydarzeń na jednej klatce. Do wyboru są różne ustawienia długości i szybkości rejestracji, m.in.: 10 kl./s / 1 sekunda, 5 kl./s / 2 sekundy i 2 kl./s / 5 sekund. Producenci zapewniają, że doskonały efekt uzyska się, niezależnie od szybkości, z jaką porusza się fotografowany obiekt.


 

 

Filmy w zwolnionym tempie

Kamery wyposażone w tryb Slow Motion oferują możliwość zapisywania dynamicznych scen (np. ujęć z meczu tenisa lub siatkówki plażowej) w tempie 50, 60, 100, 120, 200, 240 kl/s (w zależności od modelu), by później je odtworzyć w zwolnionym tempie. Warto dodać, że wyświetlenie filmu w zwolnionym tempie wymaga przetworzenia go po nagraniu.


 

 

Nagrywanie poklatkowe

Funkcja Time-Lapse Rec lub nagrywanie interwałowe, czyli w jednym, jak i drugim przypadku nagrywanie poklatkowe w określonych odstępach czasu co 0,5, 1, 2, 5, 10, 30, 60 do 80 sekund (w zależności od kamery). Przydają się szczególnie do długotrwałej, ciągłej rejestracji wydarzenia, które następnie możemy szybko obejrzeć lub któremu chcemy nadać niepowtarzalny charakter. Dla przykładu, umożliwiają uzyskanie filmu przy bardzo wolno zmieniających się scenach, np. zachodu słońca. Warto dodać, że funkcja nagrywania interwałowego pozwala rejestrować ruch obiektów nie tylko w formie filmu, ale także pojedynczych zdjęć, by następnie je połączyć w animację poklatkową.


Nagrywanie w pętli, czyli kamera w roli rejestratora

Umożliwia uchwycenie i utrwalenie najważniejszego momentu, bez ryzyka wyczerpania pojemności baterii. W trybie nagrywania cyklicznego w pętli urządzenie pozwala zapisywać materiał o długości 2, 5, 20, 60 lub 120 minut (w zależności od kamery). Dostępna jest także opcja nie ograniczania czasu nagrywania. Korzystając z trybu nagrywania w pętli należy wybrać jeden z proponowanych przedziałów czasowych, np. długość 5 minut, podczas których kamera będzie nieustannie nagrywała materiał. W przypadku zapełnienia karty pamięci, najstarsze nagrania zostaną usunięte i zastąpione najnowszymi. Zgodnie z naszym przykładem nagrywania w pętli ustawionego na pięć minut, urządzenie zacznie kasować nagrania w pięciominutowych fragmentach, zastępując je nowymi pięciominutowymi fragmentami.


Tryb Auto Low Light

Kamera wyposażona w funkcję Auto Low Light w inteligentny sposób dostosowuje liczbę klatek na sekundę w zależności od poziomu światła, by zapewnić jak najlepszy obraz przy niedostatecznie oświetlonych scenach.


 

 

Tryby foto po zmroku

Tryby Night Photo i Night Lapse umożliwiają indywidualne konfigurowanie ustawień ekspozycji zdjęć nocnych, w tym czasu ekspozycji do 30 sekund zarówno dla pojedynczego zdjęcia, jak i serii ujęć (Time Lapse). Dzięki nim możesz uwiecznić każdy detal nocnego nieba czy wieczornego biwaku przy ognisku.


Ręczne dobieranie parametrów

Kamery sportowe w celu nadania filmowi profesjonalnego wyglądu oferują szereg kluczowych funkcji nagrywania przy produkcji i post produkcji. Dają możliwość swobodnego ręcznego sterowania parametrami robienia zdjęć i nagrywania wideo, takimi jak nastawianie balansu bieli, limitu ISO, ostrości, a także korekty automatycznej ekspozycji. Niektóre modele dodatkowo wspierają standard 24p, który ułatwi wykorzystanie nagrań z innymi ujęciami bez potrzeby dodatkowej konwersji, a ponadto oferują prędkość danych 35 Mpbs, zapewniając najwyższej jakości skompresowany obraz rzeczywiście wolny od wszelkich artefaktów oraz neutralny profil kolorów, pozwalając na większą swobodę przy procesie korekcji.


 

 

Sterowanie kamerą

Działaniem kamery można sterować zdalnie przy pomocy smartfona lub tabletu, na które należy zainstalować bezpłatną aplikację, a także dołączanego (do niektórych kamer) i zakładanego na nadgarstek pilota z funkcją podglądu na żywo. Nawiązanie połączenia nastąpi dzięki technologii Wi-Fi lub NFC (w niektórych modelach kamer). W ten sposób można rozpocząć lub zatrzymać nagrywanie, wybierać lub zmieniać tryby i ustawienia, sprawdzać i podglądać rejestrowany obraz, a także usunąć zbędne ujęcia, by odzyskać miejsce na następne. Większość kamer sportowych oferuje także możliwość równoczesnego sterowania kilkoma kamerami. Dzięki opcjom komunikacji Wi-Fi łatwo także opublikować nagrane materiały. Niektórymi kamerami można sterować, po prostu stukając i machając na ekranie dotykowym.


Strumieniowa transmisja na żywo

Funkcja, która pozwala na żywo transmitować obraz za pośrednictwem serwisu internetowego (Ustream). Nagrane filmy można także przesyłać do serwisów społecznościowych, umożliwiając ich obejrzenie najbliższym.


 

 

Montaż filmu

Każdy film po nagraniu wymaga montażu. Większość producentów dostarcza oprogramowanie do montażu na komputerze (którego możemy również dokonać dzięki oferowanym przez producenta aplikacjom). Wystarczy wówczas wybrać materiały i projekt, by korzystając z prostego i intuicyjnego interfejsu utworzyć film. Dostępne są również zaawansowane opcje edycji, takie jak łączenie filmów – funkcja, która pozwala wyświetlić na jednym ekranie maksymalnie cztery segmenty nagranego filmu (również w zwolnionym tempie) dokonane równocześnie różnymi kamerami, obrót filmu – przed rozpoczęciem zapisu możliwe jest wybranie odpowiedniego ustawienia, które nada nagraniu właściwy wygląd (umożliwia obrócenie filmu o 90° lub 180° zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), nakładanie danych GPS – funkcja, która odczytuje dane o prędkości lub przebytej trasie zarejestrowane przez odbiornik GPS i generuje dodatkowy film z nałożoną o nich informacją, dodawanie muzyki do montowanego filmu – ścieżkę dźwiękową poza wyborem popularnych melodii może stanowić także nasz własny utwór, czy montaż nagrania w zwolnionym lub przyspieszonym tempie, a mianowicie zmniejszając ( do 1/2, 1/4 lub 1/8) lub zwiększając (do 2, 4, 8 lub 16 razy) prędkość odtwarzania wybranego fragmentu.


 

W przypadku, gdy nam samym nie chce się szukać najlepszych ujęć w dużej ilość zarejestrowanego materiału, z pomocą przychodzi (dostępna w niektórych modelach kamer) funkcja automatycznego montażu, która samoistnie wybiera najlepsze i najważniejsze sceny, montuje je w film i uzupełnia podkładem muzycznym. Tak powstały film jest od razu gotowy do udostępnienia za pomocą smartfona i umieszczenia w mediach społecznościowych.


 

 

Filmowanie w różnych warunkach i środowiskach

Kupując kamerę sportową, należy zwrócić uwagę na wiele aspektów użytkowania. Co dotyczy funkcji obsługowych należy zwrócić uwagę na wielkość i funkcjonalność przycisków, by były na tyle duże, by można je było obsłużyć nawet w rękawiczkach. Warto także sprawdzić, na jak długo wystarcza bateria, w terenie trudno ładować akumulator i by nie zaprzątać sobie tym głowy, warto zaopatrzyć się w zapasowy. Kolejnym, niezwykle istotnym aspektem jest obudowa, która bezpośrednio wpływa na możliwość używania kamery w różnych środowiskach i warunkach zdjęciowych. Powinna być wytrzymała, odporna na zarysowania, wstrząsy i uderzenia (w tym przypadku należy sprawdzić z jakiej wysokości upadek nie spowoduje uszkodzenia) a do tego lekka, nieduża o aerodynamicznym czyli opływowym kształcie, dzięki czemu będzie stawiała mniejszy opór w starciu z wodą lub powietrzem. Jednym słowem nie może być uciążliwa dla użytkownika. A co więcej jej kształt powinien pozwolić na noszenie kamery na wiele różnych sposobów. Ponadto obudowa musi się odznaczać dużą odpornością na wiele czynników i warto sprawdzić, czy nie potrzebuje do tego, zastosowania odrębnego (dodatkowego) wyposażenia.


 

Odporność na zachlapanie oznacza, że można jej używać przy dużej wilgotności, np. we mgle czy w czasie mżawki lub deszczu. Filmowanie na kajaku, żaglówce, desce surfingowej lub podczas wędkowania czy nurkowania wymagają już wodoszczelności obudowy, a także odporności na zasolenie wody, które również może przyczynić się do uszkodzenia mechanizmów urządzenia. Zważywszy na fakt, że wraz z głębokością zwiększa się ciśnienie, które mogłoby spowodować rozszczelnienie obudowy i uszkodzenie urządzenia, koniecznie należy sprawdzić na jaką głębokość kamerę można zanurzyć (zazwyczaj jest to od 5 do 20, a nawet 40 m). Producenci oferują także dodatkowe wodoodporne obudowy oraz drzwiczki do nurkowania, które pozwolą zanurzyć się nawet na 60 m. Podczas filmowania w wodnym środowisku warto także zaopatrzyć się w specjalny pływak, który uchroni kamerę przed utonięciem, gdyby przypadkowo wpadła do wody. Może okazać się także pomocny przy kręceniu filmu, gdy kamera będzie ciągnięta za łodzią. Kamery, której obudowa stanowi skuteczną barierę dla upału, pyłu, kurzu i piasku z powodzeniem można używać na plaży lub pustyni. Miłośnicy filmowania w chłodniejszych rejonach świata powinni zwrócić uwagę na możliwość pracy kamery w niskich temperaturach. Niezależnie od tego czy mowa o upałach czy mrozach, zawsze należy sprawdzić w jakim zakresie temperatur kamera może pracować.


  

Drony – Nowe możliwości filmowania

Drony stwarzają możliwość atrakcyjnego filmowania z lotu ptaka. Coraz częściej wykorzystuje się je w sesjach plenerowych, na ślubach, czy w filmach reklamowych. Mogą także wspomagać filmowanie przez osoby uprawiające sporty ekstremalne. Dzięki specjalnej aplikacji na smartfonie urządzenie będzie podążać za sportowcem i filmować. Urządzenia różnią się od siebie konstrukcją, np. liczbą śmigieł(4, 6, 8), które zapewniają stabilność w powietrzu oraz prędkością, jaką mogą osiągnąć. Kamera wideo (lub aparat fotograficzny) może być wbudowana w drona lub podwieszana za pomocą uchwytu ze stabilizacją położenia kamery (gimbal). Od mocy silników i konstrukcji zależy udźwig drona, czyli to jak ciężką kamerę może przenosić. Kamery mogą rejestrować filmy SD, HD 1080p 30 kl./s., najlepsze 4K (3840 x 2160p) 30 kl./s. Komunikacja z dronem odbywa się za pośrednictwem sterowników przy wykorzystaniu fal radiowych o częstotliwości 5 lub 2,4 GHz. W zależności od mocy nadajnika zasięg może wynosić od kilkudziesięciu metrów do kilometra w wolnej przestrzeni. Najlepsze są wyposażone w tablety do streamingu obrazu na żywo oraz sterowania położeniem obiektywu kamery. Czas lotu zależy od pojemności akumulatora, którym zasilane są silniki i może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.


 


Autor tekstu: Angelika Młotkowska

Wszystkie zdjęcia pochodzą ze stron producentów kamer sportowych.

Menu