Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat polityki prywatności oraz cookies znajdziesz >> Tutaj

×
  • Płać prosto i bezpiecznie
  • Bezpieczne i sprawdzone zakupy
  • Zadzwoń i zamów: 799 366 936

Kiedy porażkę od zwycięstwa dzielą milisekundy – klawiatury dla graczy

 
Klawiatury są w naszym życiu wszechobecne, tak bardzo, że nawet się nie zastanawiamy, gdy przychodzi nam ich użyć. Czasami narzekamy, że są niewygodne, że gdy zmieniamy laptopa musimy zmienić nawyki dotyczące położenia rozmaitych klawiszy funkcyjnych albo że są za twarde lub za miękkie. Ale w świecie graczy, te drobne dla przeciętnego użytkownika niedogodności, stają się poważnymi utrudnieniami. Kiedy milisekundy czasu reakcji czy milimetry skoku klawisza przekładają się na porażkę lub zwycięstwo, kończą się żarty.
Klawiatury dla graczy to nie tylko kilkadziesiąt klawiszy umieszczone w (często) oryginalnej formie. W rzeczywistości forma jest w tym przypadku najmniej istotna, istnieje szereg innych czynników które powodują, że klawiaturę możemy nazwać „gamingową”. Wszystkie one dedykowane są jednemu celowi: sprawieniu, że z urządzenia do pisania, klawiatura stanie się urządzeniem do sterowania grą. Oczywiście, klawiatura nie jest jedynym urządzeniem używanym w grach, są przecież myszki, pady, joysticki czy kierownice. Ale w większości przypadków klawiatura pełni równorzędną rolę do innych urządzeń sterujących – za jej pomocą wydajemy polecenia, przełączamy funkcje, czy wykonujemy skomplikowane sekwencje czynności.



 
Mechanika
Pojedyńczy klawisz jest najzwyklejszym na świecie włącznikiem. Jego wciśnięcie zamyka, a puszczenie otwiera obwód elektryczny. W praktyce spotyka się dwa rodzaje rozwiązań mechanicznych.

Pierwsze z nich nazywana jest membranową i wykorzystuje gumową matę, uwypukloną w miejscach znajdowania się klawiszy. Gdy naciskamy klawisz, wypukła część maty jest wciskana w głąb i zwiera znajdujący się pod nią obwód elektryczny. 

To najprostsze i najczęściej stosowane rozwiązanie – niewiele ruchomych części i łatwość produkcji powoduje, że doskonale sprawdza się w większości zastosowań. 

Zasadniczą wadą tego typu klawiatury jest to, że nie ma wyraźnie wyczuwalnego momentu w którym następuje włączenie. Z tego powodu klawiatury tego typu często wyposażane są w prosty mechanizm (X-Scissors), dzięki któremu poprawiają sie ich właściwości mechaniczne i wyczuwanie ich w trakcie naciskania.






Drugie rozwiązanie polega na tym, że każdy klawisz jest niezależnym, miniaturowym przełącznikiem. Kiedy go wciskamy, doskonale możemy poczuć moment, w którym następuje jego załączenie, często połączone jest to ze słyszalnym jednocześnie dźwiękiem. Co więcej, opór stawiany przez wciskany klawisz może być precyzyjnie dobrany, może wzrastać przed samym momentem załączenia, po czym szybko maleć (tak, takie rzeczy naprawdę się liczą). Klawiatury oparte o mikroprzełączniki zazwyczaj są o wiele trwalsze, cięższe i (czasami) głośniejsze.


Mikroprzełączniki używane w klawiaturach potrafią być konstrukcyjnie bardzo finezyjne. Szeroko znanymi przełącznikami, używanymi w klawiaturach są przełączniki Cherry MX, występują w sześciu odmianach oznaczonych różnymi kolorami i różnią się między sobą siłą nacisku, skokiem czy obecnością słyszalnego kliku. Warto dodać, że niektórzy producenci (na przykład Logitech czy Razer) opracowali również własne konstrukcje mikroprzełączników klawiaturych.


Z powyższego wynika, że jeżeli liczy się precyzja, czas reakcji czy trwałość (a o to chodzi w graniu), to klawiatura dla gracza powinna być typu mikroprzełącznikowego. Co prawda urządzenia tego typu są zdecydowanie droższe, ale... czasami nie warto oszczędzać. Szczególnie jeżeli w grę wchodzi kwestia, czy nam się uciec chmarze goniących nas zombie. Albo sprawnie wybić na klawiaturze tę skomplikowaną sekwencję klawiszy, celem wykonania wykopu z półobrotu...


 

Elektronika
Mechaniczne wciśnięcie klawisza przekłada się na zamknięcie cześci obwodu elektrycznego, specjalny układ elektroniczny rozpoznaje które obwody zostały zamkniete i na tej podstawie wysyła odpowiednie sygnały do komputera (typu „naciśnięto klawisz ‘A’”). Tyle teorii. W praktyce nie jest to proste – układy elektroniczne mają ograniczone zdolności rozpoznawania wielu wciśniętych klawiszy na raz i najcześciej ta liczba jest stosunkowo ograniczona (wynika to ze sposobu, w jaki zorganizowane są obwody elektryczne klawiszy). Producenci klawiatur starają się takie ograniczenia minimalizować, poprzez uciekanie się do różnych sposobów, określanych zbiorczo jako „Anti-Ghosting”.
Oczywiście, w życiu raczej nie wciskamy obiema dłońmi całych akordów klawiszy (czasami „shift” plus litera bywa za dużo), ale przeciętny gracz, oddany jakiejś konkretnej grze, wyliczy nam z głowy jakich to skrótów klawiszowych używa (i nie będą to proste control+S). Dlatego ważną cechą klawiatur gamingowych jest to, jak wiele wciśniętych klawiszy potrafią odczytać naraz i w jak krótkim czasie. 


Żywotność
Klawiatura w dłoniach gracza nie ma łatwego życia. Często w ferworze walki rozgrywającej się na ekranie, emocje mogą przyczyniać się do nadużywania siły z jaką operujemy na klawiaturze, niektóre, częściej używane klawisze, mogą podlegać szybszemu zużyciu i tak dalej. Klawiatury gamingowe są obliczane na wiele większą ilość wciśnięć klawiszy, często nawet dziesięciokrotnie więcej, niż przeciętna klawiatura. Żeby to zilustrować: niektórzy producenci podają, że ich modele klawiatur potrafią wytrzymać 50 milionów wciśnięć. Jest więc co wciskać.


 

Operatywność
Rozmieszenie klawiszy, czy tez ich układ, może być dopasowane pod kątem grania. Pewne bloki (na przykład kursorów) mogą być umieszczone w bardziej poręcznym miejscu, inne bloki mogą być specjalnie wyróżnione (jak klawisze W,S,A i D, często używane zamiast kursorów do poruszania postacią w grze), sama zaś klawiatura może być wyposażona w dodatkowe klawisze funkcyjne. Niektóre klawiatury mogą być także programowalne, to znaczy nie tylko możemy zmieniać logiczne przypisanie klawiszy, ale przykładowo możemy również nagrywać (a później odtwarzać) całe sekwencje wciskanych klawiszy.


Ergonomia
Gracze spędzają przy klawiaturach spore ilości czasu, nie jest zatem dziwne, że ergonomia odgrywa tutaj dużą rolę. Podobnie, jak w przypadku osób dużo piszących, gracze również są narażeni na schorzenia nadgarstków, więc odpowiednie podpórki, czy wyprofilowanie klawiatury będzie odgrywało dużą rolę.
Dla grających w porze nocnej przydaje sie podświetlenie klawiszy, w wyższych modelach możliwe jest także zdefiniowanie różnego koloru podświetlenia dla różnych stref klawiatury.


 

Dla ilustracji, przedstawiamy poniżej kilka przykładowych klawiatur dla graczy.


NATEC-GENESIS Rhod 400

Jest to klawiatura typu membranowego, o raczej konwencjonalnym układzie, wzbogacona o funkcje związane z gamingiem. Wodoodporna klawiatura została wzmocniona po brzegach metalowymi elementami, klawisze wyposażono w podświetlenie (do wyboru jeden z trzech kolorów) i dodano mocne, gumowe nóżki zapobiegające ślizganiu się klawiatury po stole. Z cech użytkowych można wymienić możliwość zamiany klawiszy WSAD z klawiszami kursora, czy blokadę przycisku Windows. Wyposażono ją także w system Anti-Ghosting, według deklaracji producenta, aż do 19 klawiszy. 

GENESIS RX22

To również klawiatura typu membranowego, tym razem o niskim profilu (krótkim skoku klawisza) i doposażona w rozwiazanie X-Scissors. Dzięki temu klawiatura jest zauważalnie „szybsza” i zdecydowanie cicha. Sam układ klawiszy jest konwencjonalny, sposób podświetlenia może być zmieniany w trzech dostępnych trybach. Urządzenie cechuje się ładną, solidną obudową i dobrze leży pod dłonią. Trochę niestety brakuje możliwości przeprogramowania klawiszy, ale jeżeli komuś na takiej funkcji nie zależy, to ten model może być dobrym wyborem.


MODECOM Volcano Hammer U-Brown

W tym modelu wykorzystano już klawiaturę opartą o mikroprzełączniki (typu „Outemu Brown”) co zapewnia doskonałe właściwości mechaniczne. Podświetlenie klawiszy dostępne jest tylko w kolorze czerwonym, za to możliwa jest regulacja jego intensywności. Sam układ klawiszy jest raczej klasyczny, ale dodano klawisze odpowiedzialne za funkcje multimedialne. Możemy także zamienić sekcję WSAD z klawiszami kursora, jak również zablokować klawisz Windows. Producent podaje, że klawiaturę wyposażono w pełen Anti-Ghosting (choć nie precyzuje co należałoby rozumieć przez słowo „pełen” w tym przypadku). 


LOGITECH G410 Atlas Spectrum

Kolejny model to ciekawa propozycja firmy Logitech: oparta o mikroprzełączniki typu Romer-G klawiatura o kompaktowych rozmiarach. Zmniejszenie wymiarów uzyskano dzięki rezygnacji z bloku numerycznego, za to po lewej stronie dodano poręczny uchwyt (chociaż według nas pełni on bardziej rolę ozdobną, niż użytkową). Klawisze są podświetlane, przy czym podstawowe sekcje podświetlane są w różnych kolorach. Możliwe jest także wybiórcze wyłączanie klawiszy (w tzw. trybie gry), aby przypadkowo nie wywołać niepożądanych akcji podczas potyczek. Jeżeli często spotykasz się z przyjaciółmi zabierając sprzęt ze sobą, ten model jest dobrą propozycją.


HYPERX Alloy FPS
Ten model to klawiatura z mikroprzełącznikami typu Cherry MX Blue. Na płytkiej, stalowej stabilnej podstawie umieszczono w klasycznym układzie podświetlane klawisze, z ktorych sekcja WSAD została dodatkowo wizualnie podkreślona. Producent wyposażył ją także w hub USB, dzięki czemu możliwe jest podpięcie dodatkowych akcesoriów bezpośrednio do niej. Oczywiście została również wyposażona w Anti-Ghosting - jak podaje producent „100%”, co w połączeniu z cechą „N-key rollover” (każdy klawisz odczytywany jest niezależnie) powoduje, że ilu klawiszy na raz byśmy nie wcisnęli, żaden z nich nigdy nie zostanie zignorowany. Możliwa jest również wymiana nakładek na klawisze. Solidna konstrukcja dla wymagających graczy.


RAZER BlackWidow Chroma V2

To już model dla naprawdę wymagających graczy. Klawiaturę tę oparto o mikroprzełączniki typu Razer Yellow, co zapewnia doskonałe możliwości mechaniczne. Podświetlenie zrealizowano w trybie wielokolorowym, przy czym mamy możliwość jego zmieniania w poszczególnych strefach. Sam układ klawiszy jest konwencjonalny, z dodanymi po lewej stronie klawiszami odpowiedzialnymi za uruchamianie wcześniej zapisanych makr (czyli sekwencji wciskanych klawiszy), klawiatura jest także programowalna. Nie mogło zabraknąć również funkcji Anti-Ghosting, co w połączeniu z Key Rollover daje gwarancję, że w wirze akcji żadne wciśnięcie klawisza nie zostanie pominięte. Na koniec wisienka na torcie, jaką jest podpórka pod nadgarstki. Znakomita konstrukcja która nie zawiedzie żadnego gracza.



Wysokich wyników !!!


Autor tekstu: Angelika Młotkowska

Wykorzystano zdjęcia ze stron producentów sprzętu


 

Menu