Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat polityki prywatności oraz cookies znajdziesz >> Tutaj

×
  • Płać prosto i bezpiecznie
  • Bezpieczne i sprawdzone zakupy
  • Zadzwoń i zamów: 799 366 936

Magia obrazu czy magia technologii - wybieramy projektor.


Kino w domu od zawsze było atrakcyjną ideą: obejrzeć wygodnie film, we własnym fotelu, bez konieczności wychodzenia z domu, cóż lepszego? Dawniej namiastkę kina w domu dawały projektory na taśmy filmowe, później taśmy VHS, ale tak naprawdę sprawy nabrały rozmachu, gdy pojawiły się możliwości techniczne projekcji dobrej jakości obrazu o dużych rozmiarach. A tutaj bez projektorów cyfrowych już się nie obędzie.

Chcesz pokazać przyjaciołom film z ostatniej wyprawy do ciepłych krajów? Nie musicie męczyć się z małym ekranem smartfona, możesz użyć niewiele większego, przenośnego projektora. Chcesz rozkoszować się grą komputerową na dużym obrazie? Wcale nie musisz anektować telewizora, możesz wykorzystać projektor kątowy, który nie wymaga zapewnienia dystansu od ekranu. A może wysokiej jakości film na ogromnym ekranie? I tutaj znajdziesz odpowiedni projektor. Producenci oferują ogromną gamę sprzętów, nic, tylko wybierać.

Projektory, w zastosowaniach domowych przeszły długą drogę: od szalenie drogich urządzeń, wykorzystywanych głównie profesjonalnie i biznesowo, aż do miniaturowych urządzeń, niewiele różniących się wielkością od smartfona. Oczywiście, ten postęp był również efektem konwergencji z postępem, jaki odbywał się w technologiach zapisu obrazu. Polepszanie jakości obrazu niosło ze sobą powiększanie możliwości urządzeń reprodukujących, choć w przeciwieństwie do telewizorów, postęp w projektorach był nieco wolniejszy. Obecnie projektory mogą stawać w szranki z telewizorami, szczególnie jeżeli chodzi o osiągane rozdzielczości. W innych parametrach już to tak dobrze nie wygląda. Kiedy projektor jest dobrym wyborem, a kiedy nie? Zapraszamy do dalszej lektury.


 

Kłopotliwa przypadłość światła

Projektory mają jeden problem: muszą konkurować z oświetleniem zewnętrznym. O ile łatwo jest zwiększyć jasność obrazu (zwiększając po prostu siłę światła), o tyle nie da się zwiększyć ciemności. Aby obraz z projektora był wysokiej jakości, trzeba po prostu wyeliminować światło z otoczenia. Sale kinowe bez okien, rolety na oknach, ciężkie, ciemne zasłony… Kino domowe to nie tylko obraz dużych rozmiarów, to również odtworzenie kinowej zaciemnionej sali. I tutaj ujawnia się podstawowy problem, przez który projektory nie mogą zastąpić telewizorów: słabo sprawdzają się w przypadku oglądania czegokolwiek w oświetlonych pomieszczeniach. Dzieje się tak dlatego, że o ile obraz telewizyjny oglądamy bezpośrednio z telewizora (telewizor jest źródłem światła), o tyle obraz z projektora rzutujemy na ekran i oglądamy światło odbite od niego. Z tych powodów niektóre parametry projektorów wymagają szerszego wyjaśnienia.



Trudna sztuka obrazu

Podobnie, jak w przypadku projektorów na taśmę filmową, projektory cyfrowe używają mocnej żarówki (lampy projekcyjnej), której światło jest modulowane tak, aby finalnie tworzyło obraz na ekranie. Kiedy będziemy wyświetlać szybko zmieniające się obrazy, będziemy je postrzegali jako ciągły ruch. O ile zrozumienie działania projektora na taśmę filmową nie wymaga wielkiego wysiłku, o tyle projektory cyfrowe wykorzystują rozmaite tricki i sztuczki techniczne.

Projektory DLP

Technologia ta została opracowana przez firmę Texas Instruments. Tor generowania obrazu rozpoczyna się od lampy projekcyjnej, emitującej białe światło. Światło to jest następnie filtrowane przez filtry barwne (typowo czerwony, zielony i niebieski, czyli trzy składowe barwy) umieszczone na szybko wirującym kole. Koło, obracając się, powoduje okresowe zmiany barwy strumienia światła. Przefiltrowane światło pada na specjalny układ DMD (Digital Micromirror Device) będący matrycą milionów mikroskopijnych lusterek, których kąt odbicia sterowany jest przez mikroprocesor. Każde z tych lusterek odwzorowuje pojedynczy piksel obrazu i może znajdować się w dwóch położeniach: kiedy odbija padające światło i kieruje je dalej do obiektywu lub kiedy odbija je „w bok”. Ustawienia lusterek skorelowane są z obrotem koła kolorów, dzięki czemu układ sterujący wie, jak w danej chwili należy ustawić lusterka macierzy DMD. W dalszym ciągu toru reprodukcji światło kierowane jest do systemu soczewek w obiektywie i obraz opuszcza urządzenie. Oczywiście obroty koła kolorów i zmiany obrazu generowanego przez lusterka matrycy DMD odbywają się bardzo szybko, tak, że w efekcie obserwujemy jednolity obraz.

W rzeczywistości koło kolorów może zawierać więcej składowych barw (co poprawia pokrycie całkowitej przestrzeni barw), samych matryc DMD może być również więcej. Istnieją konstrukcje, w których wykorzystuje się trzy matryce DMD, po jednej na każdą barwę podstawową.

Projektory LCD

W tej grupie urządzeń obraz tworzony jest za pośrednictwem trzech paneli LCD. Punktem wyjścia jest lampa projekcyjna, emitująca światło białej barwy. Wiązka przechodzi następnie przez polaryzator i specjalne lustra odbijające, których zadaniem jest rozdzielenie strumienia na trzy wiązki o kolorach odpowiadających barwom podstawowym (RBG). Każda z tych wiązek przechodzi następnie przez matrycę obrazową skonstruowaną w oparciu o ciekłe kryształy (LCD), na każdy kolor podstawowy przypada jedna matryca; ponieważ wiązka światła została spolaryzowana, a matryca LCD przepuszcza światło spolaryzowane w zależności od włączenia lub wyłączenia jej pikseli, w efekcie otrzymujemy obraz. Każdy z tych obrazów, pochodzący z jednej z trzech matryc, odpowiadającym składowym barwy, jest następnie łączony z innymi i dalej przesyłany do optyki obiektywu projekcyjnego.

Technologia LCD jest tańsza, niż technologia DLP, nie mamy tutaj do czynienia z ruchomymi częściami. Niemniej w tym przypadku wiele zależy od jakości matryc LCD, jeszcze kilka lat temu projektory LCD odbiegały jakością obrazu od projektorów DLP, obecnie dzięki postępom w technice, jakość obrazu jest podobna w przypadku obu tych technologii.

Projektory LED

To projektory, w których żarnikowe źródło światła (lampa projekcyjna) zostało zastąpione diodami LED, które pozwalają uzyskać dowolną barwę. W ten sposób, w przypadku technologii DLP możemy zrezygnować z koła kolorów, a w przypadku technologii LCD z luster filtrujących. Projektory LED cechują się mniejszym zapotrzebowaniem na prąd, ale również mniejszą jasnością obrazu i nieco gorszym odwzorowaniem barw. Natomiast są niezastąpione w przypadku miniaturyzacji: bez problemu pracują na bateriach i mogą być o wiele mniejsze rozmiarami. Ogromne znaczenie ma także żywotność lampy, wykonana w technologii LED bez problemów wystarczy na 30000 i więcej godzin pracy (lampy żarnikowe osiągają do około 6000-7000 godzin pracy).

Co wybrać?

Projektory DLP i LCD cechują się podobnymi parametrami obrazu, choć różnią się szczegółami. Przyjrzyjmy się więc może nie tyle co zaletom, a ich wadom.

Projektory LCD mają zazwyczaj nieco niższy współczynnik kontrastu; wynika to głównie z tego, że część światła przenika przez spolaryzowane panele LCD, wada ta jest w pewnym stopniu niwelowana za pomocą sztuczek z dodatkowymi przesłonami albo dodatkowymi filtrami. Wczesne panele LCD stosowane w projektorach miały wyraźnie widoczne miejsca oddzielające piksele, matryce DMD stosowane w projektorach DLP tej wady nie mają. Niemniej w nowoczesnych konstrukcjach paneli LCD, efekt ten został w znacznym stopniu wyeliminowany.

Matryce stosowane w projektorach LCD są również podatne na zjawisko martwych pikseli, choć postęp w technologii spowodował, że obecnie jest to praktycznie mało dokuczliwy problem. Istnieją również opinie, że panele LCD ulegają z czasem degradacji, co powoduje pogarszanie się obrazu, niemniej trudno znaleźć wiarygodne badania na ten temat: najbezpieczniej jest przyjąć, że nawet jeśli takie zjawisko zachodzi, to raczej w niewielkim stopniu, i to po dłuższym czasie używania (liczonym w latach).

Matryce DMD, stosowane w projektorach DLP nie są niepozbawione wad również. Głównym problemem jest w ich przypadku tzw. efekt tęczy (pulsowania kolorów na mocno kontrastowych krawędziach), czy rozmaite zakłócenia obrazu będące efektem fizycznych ograniczeń matryc DMD (np. szybkie przejścia pomiędzy zbliżonymi kolorami). Na koniec należy dodać, że matryce DMD są zdecydowanie droższe, więc urządzenia DLP będą cenowo odbiegały od analogicznych projektorów wykorzystujących technologię LCD.



Podstawowe parametry projektorów

Jasność: jednostka podawana w lumenach, mówiąca o tym, jak intensywny jest strumień światła. W przypadku projektorów przekłada się na to, jak obraz będzie widoczny w jasnym otoczeniu. Im większa, tym bardziej obraz z projektora będzie w stanie pokonać oświetlenie otoczenia.

Kontrast: parametr związany z jasnością, mówi o stosunku pomiędzy bielą a czernią. W potocznym rozumieniu przekłada się on na zdolność nie tylko do odróżniania bieli i czerni, ale także kolorów. Problem w tym przypadku polega nie na poziomie bieli (czyli maksymalnej jasności), ale poziomie czerni (czyli jak jasny jest nieoświetlony ekran). Wiele tutaj zależy od poziomu jasności otoczenia; ostatecznie sale kinowe zaciemnia się nie bez powodu…

Moc lampy: wartość podawana w przypadku projektorów z lampami żarnikowymi i można ją traktować dosłownie tak samo, jak wartość podawaną w przypadku zwykłych żarówek. W przypadku projektorów z diodami LED wartość może być podawana lub nie (w tym przypadku lepiej sięgnąć po informacje dotyczące jasności).

Żywotność lampy: parametr podawany w godzinach pracy lampy, mówi o tym, ile będzie działać lampa, dopóki jej parametry nie spadną poniżej pewnego poziomu. W przypadku lamp żarnikowych żywotność oscyluje w granicach 6000-7000 godzin, w przypadku lamp LED ten parametr jest zdecydowanie dłuższy: około 30 000 godzin. Warto wspomnieć, że projektory często potrafią oszczędzać lampę, zazwyczaj obniżając jej jasność, co zmniejsza również pobór mocy (stąd tak zwane tryby „Eko”).

Przekątna obrazu: podawana podobnie, jak w przypadku telewizorów, mówi o tym, jak duży możemy uzyskać obraz na ekranie. Oczywiście odsuwając projektor od ekranu, czy ściany, na którą rzucamy obraz, będzie stawał się on coraz większy, ale też będzie tracił na jakości (spadnie jasność i kontrast). Producenci podają zazwyczaj mniej lub bardziej sensowną wartość maksymalną (choć trudno powiedzieć jak dalece jest ona miarodajną).

Jednolitość: wartość podawana w procentach, mówi o tym, jak jednolity jest obraz, a konkretniej, w jakim stopniu będą różniły się jasności poszczególnych części obrazu. Ponieważ mówimy o jednolitości, to w przypadku tego parametru im będzie on większy, tym lepiej.

Rozdzielczość obrazu: podawana w pikselach, mówi o tym, z ilu niezależnych pikseli składany jest obraz. Standardowo podaje się ją tak samo, jak w przypadku telewizorów. Im większa, tym, oczywiście, lepiej.

Proporcje obrazu: podawane jako stosunek długości boków obrazu. Parametr ten decyduje o tym, jak bardzo panoramiczny jest obraz uzyskiwany z projektora i zależy on bezpośrednio od tego, jakie są fizyczne proporcje matryc tworzących obraz. Niektóre projektory potrafią przełączać się pomiędzy różnymi proporcjami obrazu, ale jest to tylko efekt odpowiedniego obcinania obrazu, a nie faktycznej zmiany proporcji.



Przyjrzyjmy się teraz kilku wybranym modelom projektorów.


ASUS ZenBeam E1

Myślałeś o projektorze, który możesz zabrać ze sobą wszędzie? Ten model firmy ASUS został właśnie stworzony z myślą o przenośności. Zapewniają ją nie tylko kompaktowe rozmiary, ale również wyposażenie urządzenia w możliwość pracy z wewnętrznej baterii. W obudowie o wymiarach 83 x 29 x 110 mm producentowi udało się zmieścić projektor o rozdzielczości WVGA (854 x 480 pikseli, co w przybliżeniu oznacza jakość obrazu porównywalną z DVD) i jasności 150 lumenów (kontrast 3500:1) oraz baterię o pojemności 6000 mAh, która zapewnia do 5 godzin projekcji. Przy 150 lumenach jasności projektora, trudno oczekiwać, że uzyska się duży obraz, niemniej według producenta taka jasność wystarczy do uzyskania obrazu o przekątnej do 120 cali. Oczywiście im mniejszy rzucany obraz, tym jego jakość (jasność) będzie lepsza. Z opcji dotyczących korekcji obrazu, mamy do dyspozycji automatyczną regulację trapezu.

Konstrukcyjnie projektor jest typu DLP/LED, jako źródło światła występują w tym przypadku diody LED, a ich żywotność szacowana jest na 30 tysięcy godzin pracy. Wejście obrazu zrealizowano w oparciu o port HDMI, z możliwością pracy również w trybie MHL (a więc nie będzie problemu z podłączeniem konsoli do gier).

W urządzeniu znajduje się również głośnik (o mocy 2W), producent pomyślał również o wyposażeniu projektora w wyjście słuchawkowe. Czegóż więcej oczekiwać od urządzenia, które waży 300 gramów? A wisienką na torcie jest możliwość używania go jako power banku.


LG PH30JG

Ten model doskonale sprawdzi się w przypadku, gdy nie chcemy podporządkowywać organizacji pomieszczenia pod kątem projekcji, a tylko od czasu do czasu pragniemy obejrzeć film, czy pograć na konsoli, mając przy tym przed sobą duży obraz. Dzięki niewielkim rozmiarom (36 x 85 x 146 mm) z łatwością możemy umieścić projektor w odpowiednim miejscu, a po zakończeniu seansu po prostu go schować (w czym pomaga fakt, że projektor może być zasilany z wbudowanej baterii, zapewniającej do 4 godzin pracy). Niewielkie rozmiary nie oznaczają jednak niewielkich możliwości, a wręcz przeciwnie. W urządzeniu wykorzystano technologię LED, z żywotnością lampy obrazowej wynoszącą 30 tysięcy godzin, o rozdzielczości obrazu 1280 x 720 pikseli i 250 lumenach jasności (przy kontraście 100000:1). Efektywnie zapewnia to przyzwoity obraz do przekątnej około 2,5 m. Nie można narzekać na ilość funkcji korekty obrazu: dostępna jest automatyczna i manualna korekcja geometrii, korekty poziomu czerni, temperatury bieli, nasycenia kolorów i gamma; mamy do dyspozycji również redukcję zakłóceń.

Dźwięk reprodukowany jest przez wbudowany głośnik o mocy 1 W, wspomagany przez technologie Clear Voice i dekoder Dolby Surround. Urządzenie wyposażone jest w interfejs Bluetooth, dzięki czemu możemy bezproblemowo przesyłać do niego dźwięk z tabletu czy smatfona. Projektor udostępnia dwa złącza USB (typu A i C) oraz HDMI (z opcją MHL); dostępne jest także wyjście słuchawkowe. W zestawie znajduje się także pilot do sterowania urządzeniem.


ASUS B1MR

W tym przypadku mamy do czynienia z projektorem wykorzystującym technologię DLP, gdzie źródłem światła są diody LED. Przy takiej kombinacji producentowi udało się uzyskać przyzwoitą jasność obrazu 900 lumenów (kontrast 10000:1) w rozdzielczości 1280 x 800 pikseli, co w efekcie przekłada się na wielkość rzucanego obrazu osiągającą do 4 metrów przekątnej (przy około 3 metrach odległości od ekranu). Producent deklaruje, standardową w przypadku tego typu rozwiązań, żywotność lampy wynoszącą 30 tysięcy godzin. Projektor jest zdolny korygować obraz w szerokim zakresie geometrii (automatycznie, do 40 stopni odchylenia).

Urządzenie oferuje przyzwoitą ilość wejść, począwszy od HDMI, poprzez USB a kończąc na wejściu D-Sub (typowe dawniej wejście/wyjście służące do łączenia komputerów z monitorami) oraz wejściu AV. Nie będzie problemów z podłączeniem słuchawek – wyjście typu mini jack jest także dostępne. Komplet zamyka gniazdo czytnika kart SD oraz opcjonalna możliwość wyposażenia urządzenia w moduł Wi-Fi. Praca projektora jest cicha, w trybie Eco głośność oscyluje w granicach 28 dB, w trybie normalnej pracy jest niewiele głośniej, bo tylko 32 dB.


OPTOMA GT1080e

To klasyczna konstrukcja DLP, z lampą projekcyjną o mocy 190 W, a co za tym idzie, wysoką jasnością obrazu (3000 lumenów) i dużym kontraście (25000:1). Wiąże się z tym również (niestety) niższa żywotność samej żarówki: według producenta będziemy musieli ją wymienić po około 6500 godzinach pracy. Z drugiej strony, rekompensowane jest to jakością obrazu: nie tylko jasność i kontrast, ale również możliwa do osiągnięcia przekątna rzucanego obrazu wynosząca do 7,5 m, powoduje, że jest to pozycja warta rozważenia. Niebagatelne znaczenie ma także rozdzielczość obrazu wynosząca 1920 x 1080 pikseli, a więc wypełniając standardy HDTV / FullHD. Urządzenie potrafi także reprodukować obraz 3D (choć sama technologia 3D średnio się przyjęła i wygląda na to, że producenci się z niej stopniowo wycofują).

Urządzenie wyposażono w automatyczną korektę geometrii obrazu (Keystone), menu OSD, dwa wejścia HDM, wyjście audio, gniazdo 3D-Sync, oraz wejście USB (niestety tylko serwisowe). Dobór gniazd jednoznacznie wskazuje na docelowe zastosowanie urządzenia: doskonale sprawdzi się w roli kina domowego. W tym kontekście wyposażenie projektora w głośnik (nawet o niezłej mocy 10 W) traci nieco na znaczeniu: dźwięk w takim zastosowaniu będzie i tak reprodukowany przez amplituner kina domowego.  Oczywiście w zestawie znajduje się pilot zdalnego sterowania.


EPSON EH-TW5400

Model ten reprezentuje grupę projektorów wykorzystujących technologię LCD. Gwarantuje nam to doskonały obraz o wysokiej jasności (2500 lumenów) przy kontraście wynoszącym 30000:1. Źródłem światła jest lampa projekcyjna o mocy 200 W i czasie żywotności do 7500 godzin (w trybie oszczędnym). Taka moc lampy pozwala na uzyskanie obrazu o przekątnej do 8,5 metra, a wysokiej klasy optyka, pozwala na jej uzyskanie już z 2 metrów odległości (projektora od obrazu). Jakość obrazu podnosi możliwość korekcji geometrii, zoom oraz funkcje interpolacji klatek (znane z rozwiązań stosowanych w telewizorach o podwyższonych częstotliwościach odświeżania). Sam obraz reprodukowany jest w rozdzielczości FullHD, czyli 1920 x 1080 pikseli. Projektor obsługuje także technologie 3D. Dźwięk zapewnia wbudowany w urządzenie głośnik o mocy 10 W, choć tak, jak i w poprzednim przypadku, projektor ten raczej będzie stanowił część zestawu kina domowego, więc wbudowany głośnik rzadko będzie używany.

W kontekście kina domowego projektor wyposażono doskonale: dwa wejścia HDMI, dwa wejścia USB (typu A i B), złącze VGA (komputerowe) oraz wyjście audio. Nie zabrakło także pilota zdalnego sterowania. Szukasz projektora, który pozwoli Ci zrealizować kino w domu? Ten model z pewnością w tej roli się sprawdzi.



Życzymy wszystkim doskonałego obrazu i wspaniałych wrażeń!!!



Autor tekstu: Angelika 
W artykule wykorzystano zdjęcia producentów sprzętu




Menu

Mój redcoon