Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat polityki prywatności oraz cookies znajdziesz >> Tutaj

×
  • Płać prosto i bezpiecznie
  • Bezpieczne i sprawdzone zakupy
  • Zadzwoń i zamów: 799 366 936

Sphero SPRK – Mały robot z ogromnym potencjałem. Do nauki i zabawy.


Sphero SPRK (schools & parents & robots & kids), stworzony przez firmę Orbotix, producenta zdalnie sterowanych zabawek uwielbianych zarówno przez dzieci, jak i dorosłych na całym świecie – to niewielki robot w kształcie kulki lub niewielkiej piłeczki, sterowany zdalnie za pomocą urządzeń z systemami iOS lub Android, wyposażonych w Bluetooth (zasięg Bluetooth’a w robocie wynosi 30 metrów). Łącząc technologię z interdyscyplinarną dziedziną, jaką jest robotyka inspiruje i uczy algorytmicznego myślenia oraz podstaw programowania. Sphero SPRK udowadnia, że nauka przez zabawę sprawdza się nie tylko w przypadku przedszkolaków. To robot przeznaczony dla użytkowników w każdym wieku. Jest wystarczająco prosty, by mogły bawić się nim dzieci, a zarazem odpowiednio zaawansowany, by przykuć uwagę dorosłych. Stanowi doskonały zestaw do nauki programowania wizualnego oraz kodowania.


 

Urządzenie wykonano z odpornego na uderzenia i uszkodzenia poliwęglanu. Jest lekkie, waży niespełna 182 gramy i ma 7,62 cm średnicy, co oznacza, że możesz go zabrać dokądkolwiek się udajesz. Ponadto jest wodoszczelne, dzięki czemu można je wykorzystać do zabaw w wodzie na plaży lub na basenie. Całkowicie przezroczysta powłoka ukazuje jego wnętrze. Widać wszystkie podzespoły i mechanizmy. Z jednej strony pobudza to wyobraźnię, a z drugiej pozwala obserwować każdy wykonywany przez robota ruch i pomaga lepiej zrozumieć zasady jego działania. Urządzenie wykorzystuje technologię bezprzewodowego ładowania indukcyjnego, dzięki czemu nie jest wyposażone w żadne porty, które mogłyby zaburzać jego kształt. By uzupełnić energię w baterii wystarczy umieścić robota na specjalnej podstawce. Umieszczone wewnątrz diody LED pozwalają na wygenerowanie wielu kolorów, dając tym samym ogromny wybór barw, jakimi piłeczka może świecić.

 

Przygodę ze Sphero rozpoczynamy od pobrania darmowej aplikacji SPRK z Google Play albo Apps Store. Do sterowania robotem stworzono specjalny, prosty i intuicyjny język programowania o nazwie OVAL. Program dla Sphero SPRK tworzymy w sposób wizualny, układając polecenia do wykonania, przedstawione w formie graficznych elementów, w zorganizowany sposób na ekranie. Mamy również dostęp do bezpośredniego kodu programu, który możemy podejrzeć w oddzielnej, dedykowanej zakładce. Na program dla Sphero SPRK składa się zestaw funkcji i poleceń, którym możemy dopisać konkretne wartości, które wpłyną na zachowanie robota i wykonywane przez niego triki i akrobacje. Można ustalić kolor świecenia wskaźników LED, prędkość z jaką kulka ma się poruszać (może osiągnąć zawrotną prędkość 7,24 km/h) oraz tor jazdy. Dzięki wyposażeniu urządzenia w żyroskop i akcelerometr robot precyzyjnie porusza się po wyznaczonej przez użytkownika trasie. Co najważniejsze, na każdym etapie programowania możemy sprawdzić jaki będzie efekt końcowy oraz w jaki sposób tworzony program wpływa na poszczególne elementy z jakich zbudowany jest Sphero. 

 

Co więcej możemy zrobić ze Sphero? Możemy mu rozkazać zatoczyć kółka, zrobić tzw. „ósemkę” lub zbudować na podłodze specjalny tor przeszkód i pościgać się ze znajomymi. Producent zadbał jednak o to, by zabawę ze Sphero urozmaicić jeszcze bardziej, oferując ponad 20 bezpłatnych aplikacji, przeznaczonych zarówno do rozgrywek indywidualnych, jak i zespołowych. I tak na przykład, wykorzystując zmianę kolorów wskaźników LED, Orbotix stworzyło aplikacje, dzięki którym poćwiczymy naszą pamięć (Sphero PinWheel pozwala ćwiczyć pamięć poprzez zapamiętywanie kolorów) lub zręczność (Sphero Color Grab – gra pozwalająca na rywalizację pomiędzy sześcioma zawodnikami. Każdy gracz ma swoją kolejkę, w której program losowo wybiera określony kolor. W tym czasie Sphero zaczyna stosunkowo szybko się obracać, świecąc jednocześnie rożnymi kolorami. Wygrywa ten, komu uda się podnieść kulę dokładnie w momencie, w którym przybierze ona kolor wylosowany przez program).


 

Spośród programów służących do sterowania Sphero godną uwagi jest aplikacja Sphero Golf. Wyobraź sobie, że twój smartfon stał się kijem, a Sphero piłeczką golfową. Teraz wystarczy wykonać w powietrzu zamaszysty ruch smartfonem, by kulka z odpowiednią siłą zmierzała w wybranym przez nas kierunku do miejsca, które wyznaczyliśmy na dołek. Golf to sport, w którym ogromną rolę odgrywają reguły i etykieta. Ale to na polu golfowym. W domu Ty ustalasz zasady. A jak nie zaliczysz dołka jednym uderzeniem? Przecież możesz próbować wiele razy. Sphero wyposażony w czujniki bezwładnościowe sam może być używany jako element sterujący, np. w grze Nayan Cat, za pomocą obracania kuli można sterować poruszaniem się (sławnego) kota. Na podobnych zasadach opiera się również sterowanie w innej grze, „Zombie Rollers”.


 

Dostępne są także aplikacje wykorzystujące coraz to popularniejszą rozszerzoną rzeczywistość (system łączący świat rzeczywisty z tym generowanym komputerowo). Aplikacja Sharky the Beaver umożliwia sterowanie wirtualną, trójwymiarową postacią – bobrem o imieniu Sharky. Kolejnym ciekawym pomysłem jest wciągająca gra The Rolling Dead. Grę rozpoczynamy od umieszczenia Sphero na podłodze (do zabawy warto wybrać duże pomieszczenia, najlepiej z jak najmniejszą ilością przedmiotów wewnątrz, które mogłyby utrudnić grę) i uruchomienia smartfonu (lub tabletu), który automatycznie rozpozna położenie kuli. Następnie będziemy musieli się zmierzyć z hordami nadciągających zombie, które zaczną wyłaniać się z podłogi w naszym pokoju i będą starały się za wszelką cenę dorwać nasze Sphero. My nie jesteśmy jednak bezbronni i możemy odpierać ataki przy użyciu miotacza płomieni, który co jakiś czas się przeładowuje. Z czasem nasza walka staje się coraz bardziej wymagająca i zwiększa się natężenie pojawiających się przeciwników. W losowych miejscach naszego pokoju zaczną też ukazywać się różne power-up’y, ułatwiające eksterminację nieumarłych.

 

 

Ponadto aplikacja na urządzenia mobilne otrzymała zestaw lekcji skierowanych do użytkowników o różnym stopniu zaawansowania. Lekcje i zadania są ciągle aktualizowane, a do rozwiązania niektórych z nich będzie potrzebna pomoc innych użytkowników Sphero SPRK. Dostępnych jest także wiele programów oraz przykładów wykorzystania Sphero SPRK w edukacji, a nawet kilkanaście przykładowych scenariuszy zajęć. Łącząc elementy informatyki, mobilnych rozwiązań, robotyki oraz rozszerzonej rzeczywistości, robot będzie doskonałym pomysłem do wykorzystania na zajęciach w nowoczesnych szkołach, kładących nacisk na edukację zgodną z aktualnie dostępną technologią i stanowić świetne wprowadzenie do pasjonującego świata, jakim jest programowanie. Podstawowe lekcje pozwalają na poznanie podstaw matematyki i programowania. Do tego służą dwie aplikacje MacroLab – aplikacja do programowania wizualnego oraz OrbBasic – aplikacja wykorzystująca programowanie w trybie tekstowym. Następnie na uczniów czekają prawdziwe wyzwania w postaci eksperymentów wspomagających umiejętność twórczego rozwiązywania problemów i pracy zespołowej. Uczestnicy wymyślają, projektują i budują urządzenia bazujące na Sphero i programach, które napisali w grupie. Maksymalny czas zabawy kulką-robotem wynosi 60 minut.

 

 

 

Autor: Angelika Młotkowska

Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony producenta.

Menu