Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat polityki prywatności oraz cookies znajdziesz >> Tutaj

×
  • Płać prosto i bezpiecznie
  • Bezpieczne i sprawdzone zakupy
  • Zadzwoń i zamów: 799 366 936

Świadek podróży, czyli o wideorejestratorach samochodowych



Wielu z nas spędza w samochodach sporo czasu. Czy to jeżdżąc do biura w codziennych korkach, czy na wyjazdy za miasto albo na wycieczki daleko do innych krajów. I chyba każdemu z nas przytrafiło się dostrzec po drodze coś, o czym później opowiadamy, mówiąc „żałuję, że tego nie nagrałem”. W takich sytuacjach przychodzi nam z pomocą współczesna technika. 

Wideorejestratory istnieją na rynku już od wielu lat, ale stały się powszechnie dostępne od chwili, w której pojawiła się możliwość cyfrowej rejestracji obrazu na kompaktowych nośnikach pamięci. Czyli z grubsza wtedy, gdy na rynku pojawiły się aparaty komórkowe z wbudowanymi kamerami. Pierwsze wideorejestratory nie imponowały jakością, cechowała je niska rozdzielczość obrazu oraz podatność na warunki oświetleniowe. Wraz z postępem technicznym poprawiały się również możliwości wideorejestratorów, do tego stopnia, że obecnie nikogo nie dziwi doskonałej jakości film w HD nagrany w nocy, na szosie oświetlonej tylko światłem reflektorów.



Dla każdego coś miłego

Rozpiętość dostępnych modeli wideorejestratorów jest imponująca: od najprostszych wyposażonych w podstawową funkcję rejestracji obrazu, aż do urządzeń wyposażonych w szereg udogodnień i dodatkowych funkcji. Zanim podejmiemy decyzję o zakupie, musimy rozważyć, czego oczekujemy od urządzenia i jakie funkcje są dla nas najistotniejszymi (i oczywiście umocować nasze oczekiwania w ramach założonego budżetu). Przykładowo, jeżeli nasze auto wyposażone jest fabrycznie w udogodnienia typu ostrzeganie o ograniczeniach prędkości, analogiczna funkcja w wideorejestratorze nie będzie dla nas najważniejszą.

Istotnym kryterium będzie natomiast jakość obrazu. Większość wideorejestratorów zapisuje obraz w standardzie HD (1920x1080 pikseli) z szybkością 30 klatek na sekundę, choć są również takie, które potrafią rejestrować obraz nawet w wyższych rozdzielczościach. Rejestracja ma standardowo miejsce na kartach SD, a niektóre urządzenia wyposażone są również w większą pamięć wewnętrzną, w której też można dokonywać zapisu. Zarejestrowane nagrania możemy oglądać bezpośrednio na wyświetlaczu urządzenia lub przenosić do komputera. Niektóre urządzenia możemy również podłączać bezpośrednio do telewizora za pośrednictwem złącza HDMI. Warto zauważyć, że w przypadku wideorejestratorów wielkość wyświetlacza nie jest najistotniejszym parametrem, zasadniczo nie służą one do oglądania filmów – duży ekran jest jednoznaczny z dużym urządzeniem, więc również będzie nam ograniczał widoczność (aby obejść to ograniczenie, istnieją urządzenia ze składanym wyświetlaczem).

Specyfiką wideorejestratorów i ważną ich cechą, jest kąt widzenia kamery. Im szerszy, tym większe pole widzenia jest rejestrowane. Wartość kąta widzenia podawana jest w stopniach i w zależności od modelu może wynosić od około 100 do nawet 170 stopni. Oczywiście nie ma niczego za darmo – im większy kąt widzenia, tym większe zniekształcenie obrazu, szczególnie po bokach (tzw. efekt „rybiego oka”). Jeżeli więc będziemy używać rejestratora, żeby po powrocie z wakacji zmontować film z ciekawszych ujęć zarejestrowanych po drodze, lepiej jest wybrać wideorejestrator z mniejszym kątem widzenia. Szeroki kąt widzenia kamery z kolei pozwoli na rejestrację w większym (a tak naprawdę szerszym) stopniu tego, co dzieje się przed pojazdem.

Innym istotnym czynnikiem jest jakość optyki kamery. Z ogóly im większe światło obiektywu, tym lepiej, choć może się to negatywnie odbijać na głębi ostrości obrazu. Przetwornik obrazu / wielkość matrycy również będzie miał znaczenie, dlatego warto przed zakupem zorientować się w wielkości tego parametru (niestety w przeciwieństwie do producentów aparatów fotograficznych, w przypadku wideorejestratorów producenci potrafią w tej materii być lakoniczni). Większość urządzeń potrafi również zapisywać pojedyncze zdjęcia. Jest dyskusyjne na ile taka funkcjonalność jest przydatna: w czasie jazdy raczej niebezpiecznie będzie sięgać do kamery aby zrobić zdjęcie, a jeżeli już stoimy, to i tak wygodniej będzie nam zrobić zdjęcie chociażby za pomocą telefonu komórkowego.

Standardowym trybem zapisu video jest tryb ciągły (w całości bądź dzielony na krótsze fragmenty), często mający miejsce w pętli, to znaczy, nowy zapis nadpisuje najstarsze w kolejności (retencja zapisów). Innym trybem zapisu jest tryb parkingowy, w którym urządzenie monitoruje pole widzenia i rozpoczyna rejestrację wówczas, gdy dostrzeże jakiś ruch.



Nie tylko czarna skrzynka

Zamocowane w poruszającym się pojeździe, narażone na drgania obrazu, rejestrację filmu przez przednią szybę, w warunkach oświetleniowych wahających się od głębokiej nocy do oślepiającego słońca, wideorejestratory nie mają łatwej pracy. A jednak często ich funkcje nie ograniczają się tylko do rejestracji obrazu, ale również potrafią pełnić funkcję nawigacji czy systemu ostrzeżeń dla kierowcy.

Rejestracja dźwięku – coś, co jest oczywiste, gdy nagrywamy film normalną kamerą, nie musi być oczywiste dla nagrań z wideorejestratora. Tutaj przede wszystkim liczy się obraz tego, co dzieje się przed pojazdem, a ścieżka dźwiękowa głównie zarejestruje to, co było słychać podczas jazdy, a więc odgłosy silnika, radia, muzyki, rozmowy... czyli nic istotnego z punktu widzenia zadań, do których służy wideorejestrator. Niemniej rejestracja dźwięku jest jedną z dostępnych opcji.



Tylna/druga kamera — nie tylko rejestruje to, co dzieje się w pojeżdzie, ale częściowo również to, co dzieje się za tylną szybą. Niekiedy tylna kamera zamontowana jest na obrotowym uchwycie, dzięki czemu możemy rejestrować to, co się dzieje z boków pojazdu. Istnieją również urządzenia, w których tylna kamera jest niezależna od przedniej i może być zamocowana bezpośrednio za tylną szybą.

Czujnik przeciążeniowy – wykrywa nagłe przeciążenia (np. w wyniku gwałtownego hamowania, czy kolizji) i zabezpiecza świeżo nagrany materiał przed przypadkowym (albo wynikającym z retencji nagrań) skasowaniem. Czujnik ten służy także do wykrywania ruchu pojazdu, dzięki czemu urządzenie może automatycznie rozpoczynać lub kończyć rejestrację. Niektóre urządzenia potrafią rejestrować (niezależnie od obrazu) kompletny zapis z czujników przeciążenia, w tym kierunek i siłę.

Wykrywanie ruchu w kadrze – funkcja używana, gdy kamera służy do rejestrowania długotrwałych zapisów — np. w czasie gdy pojazd stoi zaparkowany. Zapis aktywuje się tylko wówczas, gdy kamera wykryje ruch i jest kontynuowany przez jeszcze jakiś czas po jego ustaniu.

Analiza obrazu z kamery i system ostrzeżeń – to wiele funkcji wynikających z inteligentnej funkcji analizy obrazu. Dzięki temu urządzenia potrafią ostrzegać o ruchu wykrytym na drodze pojazdu, ostrzeganie o pogorszonej widoczności, ostrzeganie o ograniczeniach prędkości, niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu itp.

Moduł GPS – dzięki niemu kamera może pełnić niektóre funkcje znane z nawigacji samochodowych. Dane z GPS pozwalają na określenie położenia geograficznego pojazdu, powiązanie tych danych z zarejestrowanym obrazem, określenie prędkości pojazdu i wiele innych. W konsekwencji wideorejestratory wyposażone w GPS ostrzegają między innymi o przekroczeniu prędkości czy nawet o umieszczonych na trasie przejazdu fotoradarach (z możliwością aktualizacji bazy danych).


Bądź legalny na drodze

Wydawać by się mogło, że rejestracja tego, co dzieje się w polu widzenia wideorejestratora, niczym w świetle prawa nie różni się od nagrania filmu z wycieczki. Ale tak nie jest. Wszystko to za sprawą nie do końca jasnych przepisów, nie tylko w Polsce, ale również i w innych krajach. W niektórych krajach używanie wideorejestratorów jest w ogóle zabronione, w innych dopuszczalne pod pewnymi warunkami, a jeszcze w innych nikt się tym nie przejmuje. I nawet jeśli w danym kraju możemy używać kamerki samochodowej, to nie oznacza, że zarejestrowany w ten sposób zapis może być wykorzystany do czegokolwiek, w tym również jako dowód ze zdarzenia drogowego.

W bardzo ogólnym ujęciu rzecz sprowadza się do ochrony danych osobowych – o ile możemy rejestrować materiał video na własny użytek, o tyle już jego upublicznianie związane jest z wyrażeniem zgody przez osoby, które znalazły się na tym nagraniu (albo mogą być za jego pośrednictwem zidentyfikowane). W związku z tym należy zachować ostrożność przy publikacji w internecie nagrań z wideorejestratora i zadbać o to, aby na upublicznionym nagraniu nie znalazły się elementy pozwalające na identyfikację osób — do tego zaliczyć należy także numery rejestracyjne pojazdów.

Policja w Polsce potrafi zachęcać do przekazywania jej nagrań wykroczeń drogowych pochodzących z wideorejestratorów i w kilku przypadkach takie nagrania przyczyniły się do ujęcia sprawców. Niemniej inną kwestią jest wartość dowodowa nagrania w przypadku zarejestrowania zdarzenia drogowego. W takich przypadkach decyzję o uznaniu lub nie podejmuje sąd.

Musimy także pamiętać, że w innych krajach zasady korzystania z wideorejetratorów mogą być uregulowane odmiennie, niż w Polsce. W Niemczech możemy dokonywać rejestracji, ale nie możemy ich publikować bez zgody osób występujących na nagraniach; co więcej, nagrania nie mogą być trwałe i muszą zachodzić w pętli (to znaczy, stare nagrania są nadpisywane nowymi). W Austrii korzystanie z wideorejestratorów jest całkowicie zabronione. W Szwajcarii nagrywanie jest dopuszczalne, ale na nagraniu nie mogą być rozpoznawalne numery tablic, czy osoby. Na Słowacji nagrywanie jest możliwe, choć musimy mieć na uwadze zakaz umieszczania czegokolwiek, co mogłoby ograniczać widoczność przez przednią szybę. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku Francji i Norwegii. W Portugalii i Hiszpanii z kolei możemy rejestrować do woli, ale nie możemy nagrań publikować. W krajach byłego Związku Radzieckiego używanie wideorejestratorów jest dozwolone i stało się wręcz rodzajem polisy ubezpieczeniowej. Z tego krótkiego streszczenia wynika, że zanim wyjedziemy za granicę, warto upewnić się, czy w kraju, przez który będziemy przejeżdżać, używanie wideorejestratorów jest dowolne.


Przyjrzyjmy się zatem co producenci mają nam do zaoferowania.


DRIVECAM DVR-500

To typowy bazowy model: umożliwia rejestrację obrazu HD (rozdzielczość matrycy kamery to 1,3 Mpix) wraz z dźwiękiem, posiada czujnik bezwładnościowy oraz składany ekran LCD. Urządzenie wyposażone jest również w cyfrową stabilizację obrazu a kat widzenia kamery wynosi 120 stopni. Zapis ma miejsce na karcie pamięci, w trybie ciągłym lub sekwencjami o definiowanej długości. Oprócz gniazda karty SD, dostępne jest również wyjście HDMI oraz USB.


FERGUSON Eye Drive FHD170

Wideorejestrator o relatywnie czułej optyce – wyposażony w obiektyw o dobrym świetle pozwoli na rejestrację video o dobrej jakości nawet w trudniejszych warunkach. Dostępny jest także zoom. Sam zapis ma miejsce w rozdzielczości HD przy kącie widzenia kamery wynoszącym 135 stopni. Dotykowy ekran LCD o przekątnej 2,7 cala został umieszczony na tylnej ścianie. Standardowo rejestracja ma miejsce w pętli (z retencją nagrań), automatycznie rozpoczynająca się po uruchomieniu pojazdu. Oprócz tego dostępny jest także tryb parkingowy zapisu. W urządzenie wbudowano czujnik bezwładnościowy oraz ruchu. Nagrania możemy zgrywać na komputer za pośrednictwem portu USB.


NAVITEL MSR 900

To urządzenie o wyjątkowo szerokim kącie widzenia, bo aż 170 stopni. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, wyświetlacz LCD (4 cale) zajmuje praktycznie całą tylną część obudowy i nie jest składany. Co ważne w tym modelu, to relatywnie duży obiektyw, dzięki czemu można spodziewać się dobrych jakościowo nagrań w trudnych warunkach nocnych. Rejestrowany obraz cechuje się rozdzielczością HD i zapisywany jest na kartach micro SD. Z wyjść dostępne jest tylko mini USB. Z dodatkowych funkcjonalności można wymienić czujnik ruchu i czujnik bezwładnościowy.


PRESTIGIO RoadRunner 585

Urządzenie w którym ewidentnie postawiono na wysoką jakoś obrazu – rejestracja ma miejsce w rozdzielczości SuperHD (2304 x 1296 pikseli), a kąt widzenia kamery wynosi 160 stopni. Przy takich parametrach nie musimy obawiać się, że na zapisie umkną nam szczegóły. Wyświetlacze wbudowany w tylną ścianę obudowy (TFT/CMOS) jest rozdzielczości 960x240 pikseli. Dzięki wyposażeniu urządzenia w inteligentną analizę obrazu potrafi ono ostrzegać nas o ruchu przed pojazdem czy pogorszonej widoczności. Standardowo już w przypadku urządzeń z tej półki, w standardzie znajduje się czujnik ruchu i bezwładnościowy. Rejestracja ma miejsce na karcie pamięci, ale wideorejestrator wyposażony jest także w pamięć wewnętrzną (128 MB).


MIO MiVue 618 GPS

To kolejny model o podwyższonej jakości obrazu – rozdzielczość klatki wynosi 2304 x 1296 pikseli przy kącie widzenia kamery 150 stopni. Ekran LCD o przekątnej 2,7 cala umieszczony jest na tylnej ścianie urządzenia. Dostępne są dwa formaty zapisu video: H.264 oraz MPEG-4, a sama rejestracja ma miejsce na karcie micro SD. W urządzenie wbudowano moduł GPS, dzięki czemu nie tylko możliwe jest pozycjonowanie pojazdu czy śledzenie trasy, ale również ostrzeganie o przekroczeniu ustalonej prędkości czy położeniu fotoradarów.


MIO MiVue 698 Dual

To już urządzenie z wyższej półki. Nie tylko wyposażone w doskonałą kamerę o rozdzielczości 2304 x 1296 pikseli, kącie widzenia 140 stopni i obiektywowi z dobrym światłem, ale w komplecie znajduje się także tylna kamera FullHD która rejestruje to, co dzieje się za pojazdem. Standardowo również urządzenie posiada wbudowany moduł GPS, czujnik bezwładnościowy oraz wstrząsów (rejestruje siły oddziaływające w trzech kierunkach, to znaczy, nie tylko przyśpieszanie/hamowanie oraz skręcanie, ale również wstrząsy góra/dół). Podobnie jak w poprzednim modelu, dzięki modułowi GPS możemy rejestrować położenie pojazdu i jego prędkość, co przekłada się na ostrzeżenia o przekraczaniu ustalonej prędkości i czających się na nas fotoradarach. W komplecie jest także oprogramowanie pozwalające na analizę trasy włącznie z osiąganymi prędkościami i zarejestrowanymi przeciążeniami – taka funkcjonalność znakomicie może pomóc przy ocenianiu np. własnej techniki jazdy (i w których momentach być może powinniśmy byli nieco powstrzymać cugle).



Na koniec chcemy życzyć wszystkim kierowcom bezpiecznej jazdy!


Autor tekstu: Angelika Młotkowska

W artykule wykorzystano zdjęcia producentów urządzeń.


Menu