Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat polityki prywatności oraz cookies znajdziesz >> Tutaj

×
  • Płać prosto i bezpiecznie
  • Bezpieczne i sprawdzone zakupy
  • Zadzwoń i zamów: 799 366 936

System stereo a może surround? Meloman czy kinomaniak?


Jeżeli jesteś wyrafinowanym entuzjastą muzyki i zależy Ci na słuchaniu utworów, takich jakimi je stworzył artysta, z zachowaniem ich subtelności i najdrobniejszych szczegółów sięgnij po zestaw stereofoniczny. Scenę dźwiękową otaczającą Cię ze wszystkich stron stworzysz z kolei za pomocą systemu surround. Zachwycająco przestrzenny dźwięk wiernie reprodukujący szum wodospadu, stłumione szepty i przeogromne eksplozje sprawi, że poczujesz się jakbyś sam uczestniczył w akcji, przekształcając twój salon w prawdziwe kino domowe. Grzmoty piorunów i krople padającego deszczu, nie tylko Cię otoczą, ale wprost wpadną za kołnierz. Na film lub na koncert? Zaproś znajomych do domu!


 

 

Dwukanałowe stereo a wielokanałowe kino domowe (2.0/1 vs 5.1) 


Wyjaśnijmy na początek co oznaczają cyfry 2.0 (lub 2.1) i 5.1, którymi przyjęło się oznaczać zestawy kolumnowe. Pierwsza z cyfr oznacza liczbę kolumn szerokopasmowych, przenoszących całą lub prawie całą szerokość pasma. Cyfra po kropce (najczęściej jedynka), to liczba subwooferów w systemie, czyli głośników niskotonowych, basowych, emitujących dźwięki o bardzo małych częstotliwościach. I tak oto zestaw 2.0 to typowy system stereofoniczny złożony z dwóch szerokopasmowych kolumn (2.1 jest dodatkowo wzbogacony subwooferem). 5.1 to z kolei najczęściej spotykany zestaw kina domowego, składający się z 5 elementów (głośnika centralnego, kolumn frontowych – po jednej na lewą i prawą stronę, dwóch kolumn efektowych oraz subwoofera). Na rynku spotkasz także zestawy 6.1 7.1, 9.1 lub 11.1, w których odpowiednio wzrasta liczba kolumn.


 

Zastanawiasz się nad zakupem systemu audio i wahasz się pomiędzy stereo a surround? Odpowiedz sobie na pytanie do czego najczęściej dany zestaw będziesz wykorzystywać? Jeśli do słuchania muzyki (a na rynku muzycznym zdecydowanie dominują nagrania dwukanałowe) najlepszym wyborem będzie zakup zestawu stereo. Do odtwarzania dwukanałowych nagrań w zupełności wystarczy dwukanałowy sprzęt. Nie ma sensu kupowanie systemu kina domowego (którego ideą jest zróżnicowanie dźwięków odtwarzanych przez poszczególne kanały) jedynie do odtwarzania na nim muzyki, gdyż w trybie dwukanałowym nie tylko pozostaną niewykorzystane dodatkowe kolumny, ale także dodatkowe funkcje i dekodery dźwięku przestrzennego w amplitunerze czy przedwzmacniaczu znajdującym się w zestawie. Niemniej jednak istnieją urządzenia, które mogą odtwarzać dźwięk stereo używając wszystkich dostępnych kanałów, z tym, że pozostałe (poza stereo) kanały są albo powielane, albo generowane procesorem dźwięku, zapewniając pseudo przestrzeń tył-przód.


 

Ponadto kolumny do stereo są tak konstruowane, aby pokryć możliwie szerokie pasmo częstotliwości, od basów aż do sopranów, i dodatkowo co jest ważne, pokryć je równomiernie. I dlatego stosuje się wielodrożność w kolumnach, ponieważ charakterystyka głośników sprawa, że inaczej się je tworzy dla wysokich, a inaczej dla niskich dźwięków. Kolumny do kina domowego zazwyczaj są jednodrożne, to znaczy, że jest w nich jeden głośnik, który zazwyczaj jest szerokopasmowy, ale nie zapewnia równomiernego pokrycia całego pasma częstotliwości. Dlatego w kinie domowym używa się np. subwooferów – żeby wyprodukować dodatkowo basy, które kiepsko są reprodukowane przez głośniki szerokopasmowe. Sprzęt do kina domowego, nie zapewni zatem takiej jakości dźwięku, jak wielodrożne kolumny zaprojektowane pod stereo. Prozaiczne słuchanie muzyki z klasycznych płyt CD, a nawet płyt winylowych jest zatem możliwe przy korzystaniu z kina domowego, ale czy ma sens? Inaczej sprawa przedstawia się podczas odtwarzania filmów. W tym przypadku zwiększenie ilości kanałów zoptymalizuje doznania dźwiękowe. Ścieżki filmowe stosują zapis wielokanałowy (dźwięk jest zakodowany w postaci cyfrowej w ilości kanałów większej niż dwa), zatem do kompletnego odbioru dzieła filmowego niezbędny jest wielokanałowy sprzęt. Oczywiście istnieje możliwość odtwarzania filmów przy pomocy dwukanałowych systemów dźwiękowych i nie będzie ona oznaczała bardzo niskiej jakości. Utracimy jednak warstwę efektów przód-tył i nie usłyszymy dźwięków za swoimi plecami.


 

Jak prawidłowo rozstawić kolumny?


O ile rozstawienie kolumn w przypadku zestawu stereo nie powinno przysporzyć żadnego problemu, gdyż mamy do czynienia tylko z dwiema kolumnami, które należy ustawić w odpowiedniej odległości od siebie (przy jednej ścianie), to z zestawem składającym się z pięciu kolumn może już wcale nie być tak łatwo. Rozbudowane zestawy głośnikowe wymagają odpowiedniej aranżacji wnętrza, a niekiedy nawet zaplanowania instalacji kina domowego już na etapie projektowania. Możliwość dokonania wcześniejszej analizy rozchodzenia się dźwięku w pomieszczeniu pozwoli na stworzenie właściwej akustyki i uzyskanie odpowiedniej sceny dźwiękowej, zarówno pod kątem szerokości, jak i brzmienia. Dobrze ukształtowana akustyka pomieszczenia (pomieszczenie nie może być nadmiernie wytłumione, ani też zbyt mocno rozpraszać wytwarzanego przez kolumny dźwięku) i prawidłowo rozchodzące się fale akustyczne zagwarantują doskonałe warunku do odsłuchu, nie tylko w jednym miejscu pomieszczenia, ale na stosunkowo dużej powierzchni. Jeżeli jednak nie mamy możliwości zatroszczenia się o akustykę na takim etapie, wówczas warto przestrzegać zaleceń producentów dotyczących sposobu rozstawienia systemów audio oraz odpowiednio wybierać moc sprzętu do wielkości pomieszczenia. Instalowanie systemu 5.1 w pokoju charakteryzującym się niewielkimi rozmiarami nie ma najmniejszego sensu, wówczas należy sięgnąć po zestaw 2.0/.2.1. Dźwięk będzie wyraźniejszy i lepiej rozpoznawalny. Na akustykę ma wpływ nie tylko rozmiar pokoju, ale także liczba znajdujących się w nim przedmiotów. By móc docenić zalety systemu surround i uzyskać wrażenie przestrzennego dźwięku docierającego do nas ze wszystkich stron trzeba mieć pokój urządzony raczej w minimalistycznym stylu.

 

 


W przypadku systemu stereo odległość kolumn od siebie i głowy słuchacza powinna wynosić 2m. Oczywiście gdy usiądziemy nieco bliżej lub minimalnie dalej nic takiego się nie stanie. Warto jednak przyjąć, że nie zbliżamy się do kolumn na mniejszą odległość. Ze względu na charakterystykę odbicia fal dźwiękowych, czyli takich, które nie wpadają do naszego ucha bezpośrednio, a np. na wskutek odbicia się od ściany pokoju, minimalna odległość kolumn od ściany powinna wynosić 60-150 cm. Odległość od ściany przekłada się także na reprodukcję basu. Zdaniem ekspertów im większa kolumna, tym dalej powinna stać od ściany, gdyż przy mocniejszych magnesach, generowane fale akustyczne są silniejsze i tak też się dzieje z odbiciami. Gdy masz mały pokój lub zaobserwujesz zafałszowanie brzmienia czy efekt echa spróbuj nieco oddalić kolumny od ścian, zmniejszając odległość między nimi. Prawidłowe ustawienie głośników względem odległości pozwala uzyskać znakomite efekty. Zmiękcza lub wzmacnia bas, czyni brzmienie bardziej naturalnym, a scenę głębszą. To pod jakim optymalnym kątem należy ustawić kolumny jest kwestią indywidualną. Kolumny zwrócone głośnikami do środka zredukują fale odbite, zagęszczą kreowaną przestrzeń, poprawią balans, zmniejszą jednak wrażenia przestrzenne. Kolumny skierowane głośnikami bardziej na zewnątrz będą oferowały większą stereofonię i szerokość sceny.

 

 

Aby w domu móc poczuć się jak w kinie i rozkoszować się niezwykle realistycznymi efektami dźwiękowymi trzeba zadbać o prawidłowe rozstawienie systemu surround. Zgodnie ze wskazówkami producentów zaleca się umiejscowienie dwóch kolumn frontowych po obydwu stronach telewizora, najlepiej w rogach salonu. Pomiędzy należy postawić kolumnę centralną, można do tego celu wykorzystać półkę nad lub pod telewizorem. Kolejne dwie kolumny efektowe ustawiamy po bokach w tylnej części pomieszczenia (pod kątem 100′ do 120′), najlepiej za kanapą. Pozostaje jeszcze subwoofer, w którego przypadku nie ma znaczenia, czy ustawimy go po prawej czy lewej stronie od kanału centralnego, jednak to na co powinniśmy zwrócić uwagę to, aby nie stał bezpośrednio przy ścianie (chyba, że charakteryzuje się słabą mocą, w przeciwnym wypadku uzyskamy dudniący głuchy bas) i nie był zasłonięty przez inne przedmioty. Warto także pamiętać, by wszystkie kolumny były skierowane w stronę słuchacza, a jego siedzenie znajdowało się w centrum krzyżowania się osi głośników rozstawionych w rogach pomieszczenia.


 

Co jednak, gdy kolumny nie do końca zostały poprawnie rozstawione, a pomieszczenie charakteryzuje się niekorzystnymi warunkami akustycznymi? Wówczas wsparciem dla klienta są różnorodne systemy automatycznej korekcji akustyki, w które coraz częściej producenci sprzętu audio wyposażają swoje urządzenia (system EzSet/EQ – Harman Kardon, YPAO R.S.C. – Yamaha, MCACC – Pioneer, AccuEQ – Onkyo). Analizują one pole dźwiękowe i automatycznie określają optymalną konfigurację (dostosowują wirtualny rozmiar, poziom dźwięku, dystans i korekcję) dla danego układu głośników i pomieszczenia. Wykorzystują do tego celu mikrofon pomiarowy, specjalne sygnały testowe (zwykle są to szumy i krótkotrwałe dźwięki o różnych częstotliwościach) i różnorodne algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnału. Systemy te są dostępne w wielokanałowych amplitunerach, przedwzmacniaczach, a nawet w samych kolumnach głośnikowych, np. subwooferach.


  

Przejrzyj ofertę zestawów głośnikowych w redcoon.pl

 

Autor tekstu: Angelika Młotkowska

Wszystkie zdjęcia pochodzą ze stron producentów.

Menu