Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat polityki prywatności oraz cookies znajdziesz >> Tutaj

×
  • Płać prosto i bezpiecznie
  • Bezpieczne i sprawdzone zakupy
  • Zadzwoń i zamów: 799 366 936

Zegarek sportowy – Nie trenuj na wyczucie!

Jak dobrać odpowiedni zegarek sportowy?

Jesteś zmotywowany? Masz określony cel? Brakuje Ci tylko osobistego narzędzia treningowego!


Chcesz osiągnąć zamierzony efekt ćwiczeń, nie szkodząc tym samym zdrowiu? Zastanów się nad zakupem zegarka sportowego. Urządzenie to pozwoli Ci na udoskonalenie twojego treningu w taki sposób, abyś był zadowolony z jego rezultatów. I nie ważne czy chodzi o polepszenie wydolności, poprawę kondycji czy utratę zbędnych kilogramów.

Aktywność fizyczna – chyba nikt nie ma wątpliwości jak wiele ma zalet i jak dobrze wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. Komunikaty dostarczane przez zegarki sportowe motywują do wytrwałości podczas wykonywania ćwiczeń i prowadzą do osiągnięcia wyraźnej poprawy stanu zdrowia. Pamiętajmy, nawet jeżeli stosujemy w tym celu dietę, to ona sama nie wystarczy!

Nie zapominajmy, że zegarki sportowe charakteryzują się nowoczesnym, eleganckim wyglądem i bogatą kolorystyką. Są wyposażone w wygodny pasek, mogą zatem pełnić funkcję zwykłego zegarka, który będziemy nosić przez cały dzień, a nie tylko podczas treningu.

To, na jaki zegarek się zdecydujemy będzie zależało od stopnia zaawansowania i rodzaju wykonywanego treningu. Oczekiwania wytrawnego sportowca będą o wiele wyższe, niż u osoby rozpoczynającej swoją przygodę ze sportem. Przy wyborze zegarka najlepiej dopasowanego do naszych potrzeb, musimy sobie odpowiedzieć na pytanie – jaki rodzaj sportu uprawiamy najczęściej? I w związku z tym, w jakie funkcje chcemy, aby był wyposażony nasz zegarek? Nie powinien on straszyć nadmiarem funkcji, z których nawet nie będziemy potrafili skorzystać.

Jeżeli biegasz



Wybierz zegarek wyposażony w standardowe funkcje treningowe, takie jak stoper, przebyty dystans, tempo, osobiste rekordy. Są modele, które rejestrują ilość kroków na minutę (wyposażone w krokomierz), informują o zbyt długim okresie bezczynności, określają liczbę spalonych kalorii (funkcja bardzo przydatna dla osób, które walczą z nadwagą i pragną zrzucić zbędne kilogramy). W celu obniżenia ryzyka niepotrzebnych kontuzji warto zwrócić uwagę czy zegarek posiada funkcję asystenta odpoczynku, dzięki której dowiemy się ile czasu powinno upłynąć do kolejnej sesji treningowej. By dodatkowo uniknąć niedotrenowania czy też przetrenowania potrzebujesz funkcji, która wskaże w jakim stopniu trening obciąża Twój organizm – funkcji obciążenia treningowego. Dzięki niej wyznaczysz swoje własne granice i odpowiednio dopasujesz intensywność i czas trwania ćwiczeń do dziennych i tygodniowych założeń.

Zegarki z akcelerometrem dostarczą informacji dotyczących rytmu biegu, wysokości odbicia lub czasu kontaktu stopy z podłożem. Wszystko po to, by poprawić wydajność.

Kolejnym istotnym elementem są alerty wibracyjne, które w dyskretny sposób informują o tempie różniącym się od ustawionego, o osiągnięciu danego celu lub przypominają o konieczności zrobienia przerwy regeneracyjnej.

Wirtualny wyścig? Zegarki wyposażone w tę funkcję pozwalają ścigać się nie tylko z poprzednimi najlepszymi wynikami, ale również ze swoim wirtualnym przeciwnikiem uwzględniając zaistniałe warunki w czasie rzeczywistym i zmienne prędkości.

Międzyczasy – na ilość zapamiętywanych międzyczasów zapewne zwrócą uwagę osoby uprawiające treningi interwałowe. Są modele, które umożliwiają zapamiętanie nawet 1000 międzyczasów (to około 20 godzin treningu), minimum jakie powinien mieć zegarek to 50 międzyczasów. Niezmiernie ważną funkcją w przypadku interwałów jest możliwość wyświetlania bieżącego okrążenia. Zegarki wyposażone w funkcję Auto LAP pozwolą zarejestrować międzyczas automatycznie, co z góry określony dystans. Funkcja Auto PAUSE z kolei włączy się automatycznie, jeśli trening zostanie nagle przerwany, np. w przypadku gdy przestaniemy się przemieszczać lub nasza prędkość spadnie poniżej ustalonej prędkości. Na pewno nie raz zdarzyła się taka sytuacja, że podczas biegu spotkaliśmy znajomego, przerwaliśmy bieg, rozpoczęliśmy rozmowę i zapomnieliśmy zatrzymać zegarek. Zegarek z funkcją Auto PAUSE zrobi to za nas.



Jeździsz na rowerze?

Funkcje, którymi powinieneś być zainteresowany to oprócz wyżej wymienionych – rytm pedałowania i prędkość podczas jazdy.

Lubisz się wspinać?

Informacje, które przydadzą Ci się w trakcie górskich wypraw to niewątpliwie pomiar aktualnej wysokości, ciśnienia atmosferycznego lub dane dotyczące temperatury. W takim przypadku zegarek powinien być wyposażony w wysokościomierz barometryczny, który dodatkowo pomoże przewidzieć zmiany pogody.

Entuzjastom pływania 

Przydałyby się za to pomiary takie jak dystans, liczba ruchów, różne długości basenów i identyfikacja stylu pływackiego.

A co jeżeli uprawiasz kilka sportów? To proste! Wybierz zegarek rejestrujący pomiary dla kilku dyscyplin sportowych.



Wyświetlacz

Najlepiej jak zostanie skonfigurowany przez samego użytkownika (wystarczy udzielenie odpowiedzi na kilka pytań ze strony urządzenia) pozwoli to na obserwację większej ilości danych. Na wyświetlaczu, w zależności od funkcji zegarka, zobaczyć możemy bieżące tętno, łączny dystans, czas i tempo (bieżące, średnie aktualnego odcinka lub średnie treningu).

Czas powinien zajmować największą część wyświetlacza, należy również zwrócić uwagę na wielkość sekund, ponieważ podczas biegu nie będziemy mieli czasu na wpatrywanie się w ekran. Mogłoby to spowodować ograniczenie naszego bezpieczeństwa podczas biegu, a w takiej sytuacji łatwo skręcić kostkę. Nie ważne zatem jakie są warunki pogodowe – czy mamy do czynienia z minusową temperaturą, biegniemy pod wiatr i łzawią nam oczy – powinniśmy dostrzec dane na wyświetlaczu, bez żadnego szczególnego wysiłku. 

Odczytanie wyniku nawet w całkowitych ciemnościach nie będzie stanowiło najmniejszego problemu, gdy ekran naszego zegarka będzie podświetlany. To bardzo ważne, gdy uwielbiamy trenować po zmroku. Podświetlenie ekranu powinno być jednolite na całym wyświetlaczu, bez mocniejszych i słabszych punktów świetlnych i powinno trwać przynajmniej kilka sekund. Dodatkowym atutem będzie możliwość ustawienia intensywności podświetlenia.

Łatwość użytkowania przede wszystkim – chcąc dotrzeć do poszczególnych funkcji, powinniśmy to zrobić intuicyjnie, bez potrzeby zaglądania za każdym razem do instrukcji obsługi. Dobrze by było, jakbyśmy przesuwając palcem po ekranie, przewijali jego zawartość i z łatwością dostosowywali ustawienia. Dużym ułatwieniem jest również przejście do następnej strony za pomocą szybkiego dotknięcia ekranu. Osoby biegające w rękawiczkach powinny zwrócić uwagę czy urządzenie jest czułe na taki dotyk.

Multisportowcy, by nie stracić cennych sekund, docenią bezproblemową (przy użyciu jednego przycisku) zmianę dyscypliny sportu. A pamiętajmy: każda sekunda się liczy! Szkło wyświetlacza powinno być odporne na zarysowania. Płaskie szkiełko dodatkowo zapewni lepszą widoczność w słoneczne dni.



Funkcja pulsometru

Zegarki z funkcją pulsometru składają się najczęściej z zegarka i regulowanego paska zakładanego na klatkę piersiową. Występują również zegarki jednoczęściowe z funkcją pulsometru, ale nie są już one tak dokładne jeżeli chodzi o pomiary. Nie zmienia to faktu, że z takiego wyboru będą zadowoleni wszyscy Ci, którym nie zależy na aż tak dokładnym i ciągłym pomiarze, a dodatkowo przeszkadza im czujnik umieszczony na klatce piersiowej.

Pulsometry z licznikiem – przeznaczone są głównie dla rowerzystów, którzy szukają urządzenia 2 w 1. Składają się z bezprzewodowego czujnika, umieszczanego na ramie roweru, paska zakładanego na klatę piersiową i prędkościomierza zakładanego na widełki koła.

Tętno (puls) jest jednym z najbardziej obiektywnych mierników poziomu wysiłku fizycznego. Zatem jego pomiar podczas treningu jest bardzo istotny, bo dostarcza nam wielu ważnych informacji. Znajomość jego wartości i umiejętność jej dostosowania do konkretnej aktywności fizycznej mogą w znaczącym stopniu ułatwić zaplanowanie treningu i gdy zajdzie taka potrzeba odpowiednio zwiększyć lub zmniejszyć jego intensywność.

Pomiar tętna – to podstawowa funkcja każdego pulsometru. Polega ona na manualnym ustawieniu limitów tętna – czyli obliczeniu swojego HRmax (ilość uderzeń serca na minutę jaką osiągamy podczas wysiłku z największą możliwą dla nas intensywnością) co umożliwi dopasowanie treningu do naszych potrzeb. Aby najprościej obliczyć HRmax należy posłużyć się wzorem: 220 minus swój wiek. Wartość, którą otrzymamy, wprowadza się do ustawień pulsometru. Jeśli podczas treningu zdarzy nam się przekroczyć ten próg, pulsometr poinformuje nas o tym alarmem dźwiękowym lub wizualnym (pulsującym światełkiem lub zmieniającym się kolorem na wyświetlaczu). Należy wówczas przerwać trening. Przy wyborze pulsometru warto zwrócić uwagę na to, czy posiada on kodowany sygnał. Dzięki niemu nie będzie on reagował na inne znajdujące się w pobliżu urządzenia elektryczne, mogące zakłócić jego prace i podać nieprawidłowy pomiar.


Strefy intensywności wysiłku:

50-60% HRmax – tętno rozgrzewki, treningu regeneracyjnego, lub treningu osób początkujących.
60-70% HRmax – ten poziom powinniśmy utrzymać podczas większości treningów, których celem jest zrzucenie nadmiernych kilogramów. W tej strefie najkorzystniej spala się tkankę tłuszczową. Taki poziom pulsu powinien nam towarzyszyć, gdy chcemy poprawić ogólną kondycję.
70-85% HRmax – tętno powinno oscylować w tych granicach podczas treningów mających na celu poprawę wydolności, np. u biegaczy długo dystansowych.
85-100% HRmax – na puls w tych granicach mogą sobie pozwolić tylko i wyłącznie osoby trenujące wyczynowo.
Strefy intensywności wysiłku dostarczają nam danych, na podstawie których będziemy mogli wyznaczyć własne programy treningowe. Jednak o ich skuteczności powinna decydować obiektywna ocena rezultatów ćwiczeniowych, a nie tylko utarte liczbowo schematy. Pamiętaj jednak, zawsze należy słuchać własnego organizmu, szczególnie, że każdy z nas jest inny i inaczej reaguje na różne bodźce.


GPS – powrót do punktu wyjścia

Z technologii GPS skorzystają głównie osoby, które trenują w terenie. Czas poszukiwania sygnału z satelitów zależy od warunków pogodowych i wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Ważne, by tego sygnału nie tracił w pobliżu wysokich budynków i na zalesionym obszarze. Są modele, które wykorzystują dodatkowo system GLONASS, który umożliwia zauważalnie szybsze ustalanie pozycji niż w przypadku korzystania tylko z systemu GPS. Pamiętajmy, że możliwość ustawienia sygnału GPS wpływa dodatkowo na wydłużenie lub skrócenie żywotności baterii. Niektóre modele umożliwiają tworzenie i śledzenie trasy oraz zaznaczanie punktów nawigacyjnych. Dzięki ustaleniu naszej pozycji w terenie, możemy poznawać nowe, nieznane trasy, bez obawy, że nie znajdziemy drogi powrotnej, gdyż na ekranie widzimy kierunek w jakim powinniśmy się poruszać. Po treningu przebytą trasę możemy prześledzić na stronie internetowej lub w kompatybilnym oprogramowaniu.


Zegarki z funkcją GPS na www.redcoon.pl


Wodoszczelność



Gdy lubimy biegać w deszczowej aurze, należy zwrócić uwagę czy zegarek, który chcemy kupić jest chroniony przed deszczem lub krótkotrwałym zamoczeniem. Niemniej jednak, jeżeli sportem, który Cię pasjonuje jest pływanie, wybierz urządzenie przeznaczone do pływania na basenie i na otwartych akwenach. Producenci takich zegarków najczęściej deklarują wodoszczelność do 50 metrów głębokości (5 ATM). Są modele, które pozwolą Ci zanurkować na głębokość nawet 100 metrów.

Przesyłanie danych



Zegarki umożliwiają połączenie z komputerem za pomocą kabla USB, Bluetooth czy też Wi-Fi. Dzięki bezpłatnym serwisom społecznościowym takim jak Garmin Connect lub Polar Flow można przejrzeć przebytą trasę na mapie, dokonać analizy, udostępnić dane znajomym, utworzyć cele i skorzystać z wielu innych funkcji.

Jeżeli posiadasz konto w Endomondo, to bieganie z zegarkiem sportowym nie oznacza konieczności odejścia od tej multiplatformowej aplikacji. Endomondo działa również na nadgarstku! Wszystkie aktywności, które zostały zarejestrowane np. w Garmin Connect będą widoczne w Endomondo, oczywiście po dokonaniu wcześniejszej synchronizacji pomiędzy dwiema aplikacjami. Informacja, która ucieszy triathlonistów, dotyczy możliwości przesyłania aktywności łączonych, tzw multisport.

Kupując zegarek upewnij się, w jakim języku ustawione jest menu. Niestety, nie wszystkie zegarki mają zakodowany język polski. Dlatego warto sięgnąć po modele z funkcjami zaprogramowanymi w języku, który znamy.

Komfort

Pasek zegarka wykonany z miękkiego, elastycznego tworzywa zapewni wygodę noszenia. Powinien idealnie przylegać do skóry nie powodując pocenia się nadgarstka. Przyciski sterujące na kopercie zegarka nie powinny stanowić oporu przy ich wciskaniu. Powinien wystarczyć delikatny dotyk.



Bateria

Czas pełnego ładowania baterii to z reguły około dwie godziny. Czas pracy będzie oczywiście krótszy w przypadku włączonego modułu GPS. Czas działania na jednym ładowaniu może wynosić w zależności od modelu – 10 do 60 godzin. W trybie oszczędzania energii natomiast może wynieść od 4 do 8 tygodni.

Zegarki sportowe zyskują coraz więcej zwolenników, bo coraz więcej osób zainteresowanych jest świadomym treningiem. To, czy przy zakupie zdecydujemy się na model za 300 czy 2000 złotych będzie zależało nie tylko od zasobności naszego portfela, ale również od stopnia zaawansowania urządzenia, którym jesteśmy zainteresowani. Model wyposażony w wiele dodatkowych funkcji z założenia będzie droższy, należy więc zadać sobie pytanie czy z tych wszystkich funkcji będziemy korzystać.

Jeżeli głównym zadaniem zegarka ma być mierzenie czasu, dystansu i tętna, możemy sięgnąć po tańszy model. Gdy ćwiczenia mają pomóc nam schudnąć, niezbędne w takim razie będą dodatkowe wskaźniki takie jak: licznik spalonych kalorii, licznik spalonego tłuszczu, analiza wody lub tkanki tłuszczowej. Wówczas za taki pulsometr zapłacimy trochę więcej, od 300 – 700 złotych. Najdroższy, zaawansowany model, który będzie rejestrował statystyki dotyczące kilku dyscyplin sportowych, będzie kosztował nawet 2000 złotych. Niezależnie od rodzaju zegarka warto sięgnąć po to osobiste narzędzie treningowe, bo skorzysta z niego każdy, nawet początkujący sportowiec.



Polepsz swoją wydolność! Osiągnij wymarzoną wagę! 

Popraw swoją kondycję!

 

Zobacz ofertę zegarków sportowych w sklepie redcoon.pl


Autor: Angelika Młotkowska

Korekta: Mateusz Wójkowski

Menu